6 av 10 ønsker lavere promillegrense til sjøs, viser båtlivsundersøkelsen 2023. Vel 17 prosent ønsker den senket til 0,5, mens over 40 prosent ønsker å senke den til 0,2 som i vegtrafikken.
– Det er for mange båtskader og dødsulykker hvert år som skyldes alkohol og ruspåvirkning. Med en promillegrense på hele 0,8 legitimerer vi i realiteten at det er ok å drikke alkohol mens man kjører båt. Nå er det over 20 år siden Norge senket promillegrensen på veien til 0,2 og vi mener det er på tide å gjøre det samme til sjøs, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring som har bidratt til å finansiere båtlivsundersøkelsen.
Sjøfartsdirektoratets ulykkesstatistikk viser at av 168 omkomne i fritidsbåtulykker siden 2017, var 38 prosent av disse påvirket av alkohol eller rusmidler.
Salget av fritidsbåter økte voldsomt under pandemien da «alle» skulle på Norgesferie, og det er nå over én million fritidsbåter her i landet.
– De tre siste årene har mange tusen ferske båteiere kastet loss, og i fjor registrerte forsikringsbransjen 6.663 båthavarier og totalt 11.277 båtskader. Mange av disse er relatert til alkohol, og for en småberuset båtfører med en lovlig promille på 0,8 innabords er risikoen for nedsatt reaksjonsevne og feilvurderinger høy. Vi tror en senkning av promillegrensen vil være et effektivt tiltak for å få ned antall båtskader og dødsulykker til sjøs, sier han.
Undersøkelsen viser at det er 1.067.000 fritidsbåter i Norge, og at nesten halve befolkningen, 45,3 prosent, i alderen 18 til 74 år var på en eller flere båtturer i fjor.