Selger mer fisk i butikkene

laks

Volumutviklingen på fisk er opp 2,6 prosent, viser ferske tall fra NorgesGruppen sin halvårsrapportering på sunnhet og folkehelse. Det er ikke langt unna målsettingen som NorgesGruppen har satt årlig for salg av fisk. I 2018 var utviklingen på – 1,1 prosent, og i 2017 pekte pilene ned hele 2,9 prosent.


– Fisk har i flere år blitt oppfattet som dyrt, og vedvarende høye laksepriser er en del av forklaringen på den tilbakegangen vi har sett over lengre tid, sier fagsjef for ernæring Aina Marie Lien.

Samtidig viser tallene at det er vanskelig å rekruttere nye forbrukere til å spise fisk. 
– De som allerede spiser fisk spiser mer, men vi har fortsatt en vei å gå med å nå en større del av befolkningen sier Lien og legger til at hun tror at smak og enkelhet er barrierer som må jobbes mer med.

Les også:  Lave nivåer av plantevernmiddelrester i matvarer

Veksten i 2019 er drevet av fiskekampanjen «Fiskelykke» hos KIWI, med priskutt tilsvarende momsen og videre satsning på ferskpakket fisk med 15 % i KIWI PLUSS.

Flere områder i riktig retning 
Halvårsresultatene innenfor sunnhet og folkehelse viser at flere piler peker riktig vei. I 2018 så vi for første gang en nedgang i salget av mettet fett, en utvikling som har fortsatt i 2019. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet.

– Våre samarbeidspartnere har redusert fettinnholdet noe i melk. Det bidrar positivt. Tallene viser videre en positiv utvikling innen spisefett hvor særlig enkelte produktendringer innenfor smør har bidratt godt, sier Lien.

Kundene i NorgesGruppens butikker velger også stadig mer sukkerfri drikke fremfor brus. Lien forteller at leverandører har jobbet godt med sukkerreduksjon i lang tid i mange kategorier.
– Det er gledelig å se utvikling til mindre sukker i hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger, sier hun.

Les også:  Michelin-kokker strømmer til Danmarks nye østersfestival

Varmerekorder og langvarig tørke i første del av 2018 har påvirket resultatene for første halvår 2019. Innenfor frukt og grønt har det eksempelvis vært begrenset med norske lagringsgrønnsaker som gulrot, løk, kål og kålrot. NorgesGruppen ser nå imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år.

Målsettinger for 2020 innen rekkevidde
NorgesGruppen ser at det skal være mulig å nå flere av målene som er satt innen 2020.
– Vi har satt oss svært ambisiøse mål, i tråd med kostrådene. Derfor er det gledelig å se at vi ligger så godt an på fire av våre sju mål, sier Lien.

Områdene der NorgesGruppen ser ut til å kunne prestere bedre enn målsettingen er innenfor grove brød, omsetning med Nøkkelhull og for sukkerreduksjon. Innenfor frukt og grønt ligger vi an til å kunne levere et sterkt resultat, og pilene peker riktig vei for fisk, salt- og mettetfettreduksjon.

Les også:  Første makrellstørja tatt

Sunnere handlekurver i hele landet
Samfunnsgevinstene av at befolkningen følger myndighetenes kostholdsråd er på ca. 154 mrd. kroner hvert år ifølge Helsedirektoratet. Mange liv går tapt hvert år som følge av dårlig kosthold. 6 av 10 nordmenn ønsker hjelp til å spise sunnere, og det er en stor andel i befolkningen som ikke følger kostholdsrådene.

NorgesGruppen har 1,2 mill. forbrukere innom butikkene daglig, og ønsker å legge til rette for at disse kan ta grønne og sunnere valg og dermed bidra til at flere følger myndighetenes kostholdsråd.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.