Mindre utslipp fra transport i Norge

vei trafikk biler

Luftforurensing fra transportsektoren i Norge har gått ned fra 1990 til 2017. Det viser nye tall fra SSB.


– Nye biler som selges i Norge får stadig mer effektive motorer og har lavere utslipp enn før. Vår politikk med å bruke gulrot i stedet for pisk gjør at vi oppnår miljøeffekter uten å gjøre hverdagen vanskeligere for folk flest. Gjennom betydelige avgiftslettelser har regjeringen stimulert til bruk av miljøvennlige biler. Selv om bilkjøringen i Norge øker, bedres den lokale luftkvaliteten, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Les også:  Nye elektriske varebiler fra Citroën

Luftkvaliteten i Norge har blitt stadig bedre de siste årene. Nedgangen i luftforurensing fra transport skyldes primært reduksjon i utslipp av nitrogenoksider (NOx), men også mindre utslipp av svoveldioksider (SO2).

Regjeringen har ført en ambisiøs politikk for å legge til rette for en rask omstilling til null- og lavutslippskjøretøy i transportsektoren. Andelen elbiler i nybilsalget har økt raskt de siste årene og så langt i år er tallet over 40 prosent. Reduserte utslipp av nitrogendioksider (NOx) henger blant annet sammen med lavere utslipp fra nye tunge kjøretøy med Euro VI teknologi, at flere kjører el- og hybridbiler og at personbiler som bruker fossilt drivstoff, har lavere utslipp enn før.

Les også:  NAV-skandalen: Åpenbart at det er flere saker fra før 2012!

Gjennom Enova har regjeringen sørget for at det etableres tilstrekkelig ladeinfrastruktur i de viktigste transportkorridorene, og det gis fortsatt tilskudd for å sikre lademuligheter i hele landet. Flere av Enovas målrettede programmer for omstilling av transportsektoren bidrar til renere luft i byene. Blant annet gis det investeringstilskudd til landstrøm for skip ved kai. Landstrøm er et effektivt tiltak for å få ned både lokal forurensning og globale utslipp.

Les også:  De unge kaster mest mat – Og har dårligst samvittighet

I Norge er det svevestøv og nitrogendioksider (NO2) som bidrar mest til lokal luftforurensning. Alle norske kommuner som målte luftkvaliteten holdt seg innenfor grenseverdien for NO2 i 2018. Det er første gang siden maksimumsgrensen ble satt for 16 år siden. Nesten alle kommunene, holdt seg dessuten under grenseverdien for svevestøv.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.