Første i verden: Circle K erstatter drivstoffpumper med elbilladere

circle k

Circle K inngår i et nettverk av 16 000 bensinstasjoner, men Circle K på Kiellands plass i Oslo er den eneste der hurtigladere for elbil nå har tatt plassen til en drivstoffpumpe.

– Dette har vi aldri gjort før. Det er hard kamp om kvadratmeterne på bensinstasjoner, og drivstoffpumpene leverer fortsatt kjerneproduktene og driver størstedelen av trafikken til stasjonene våre. Men nå skjer det en utvikling i Norge der ladere på bestemte steder driver store mengder trafikk til stasjonen, hurtiglading er etterspurt i et stort og voksende kundesegment. Det er moro å være pioner for hele verden på denne måten, sier norgessjef i Circle K, Sverre Rosén.

– Vi kjenner ikke til at et bytte fra pumpe til lader er gjort andre steder i verden, for oss er det en veldig tydelig markering av hvilken endringstid vi er inne i når vi bryter denne barrieren, kommenterer norgessjef Sverre Rosén. 

Les også:  Ikke lengre bærekraftig: Norsk sild mister miljøsertifisering

Circle K er inne i en storstilt utbygging av hurtigladere både i og utenfor Norge. I hovedsak kommer hurtigladere i tillegg til tradisjonelle drivstoffpumper, men vi bytter også ut drivstoffpumper med hurtigladere der det er hensiktsmessig. Aller først ut er vår stasjon på Alexander Kiellands Plass i Oslo, og flere er på trappene.

– Vi er inne i en ny æra. Det er en historisk milepæl at bensinstasjonskjedene erstatter drivstoffpumper med hurtigladere. Vi gratulerer Circle K som satser skikkelig på elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

– Vi heier, men samtidig er det viktig at kjeder som Circle K forter seg. Norges elbilister er ivrige på flere ladestasjoner, det er det ingen tvil om, poengterer Bu.

De nye laderne på Alexander Kiellands Plass er et svar på den sterke etterspørselen etter hurtigladere i og utenfor byene. Det er her veksten i antall elbilister merkes best.  

Les også:  FrP mener elbileiere må betale lading selv

– Når våre kunders behov endrer seg, må vi også endre oss.  Vi har iverksatt en omfattende utbygging av hurtigladere og starter der behovet er størst. Vår ambisjon er å tilby den beste ladeopplevelsen langs de mest trafikkerte veiene i Norge og rundt de største byene. Dette gjør vi med egne ladere og i partnerskap med IONITY, Tesla og Grønn kontakt, forteller Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K.

– Vi er i gang med et program for å doble antall stasjoner med ladetilbud, firedoble antall ladere og tidoble ladeeffekten. Vi passerer nå 350 hurtigladere i Norge, så vi er på god vei til å nå målet om 500 ladere innen sommeren 2020. Samtidig forventer vi en så stor vekst i antall elbiler at vi etterlyser bedre og mer forutsigbare rammebetingelser for å øke tilbudet ytterligere, påpeker Stiksrud.

Les også:  Et steg i riktig retning for å stanse handelslekkasjen til Sverige

Circle K har det største nettverket av energistasjoner med ladetilbud og drivstofftilbud i Norge. Vi investerer nå betydelig i oppgraderinger med et bredere og sunnere mattilbud, butikker med romslige oppholdsområder og flere sitteplasser, for å gi både ladekunder og andre kunder en bedre pauseopplevelse når de trenger påfyll.

– I motsetning til drivstoffkundene kan elbilkundene lade bilen hjemme. Skal de besøke oss hyppig handler det om totalopplevelsen; at vi er på rett sted med rett kapasitet, god plass, gode betalingsløsninger og digitale verktøy som gjør det lettere for kundene. God mat, rene toaletter og ikke minst hyggelige mennesker er like viktig for elbilister som alle andre, understreker Stiksrud.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.