Helt ny Mitsubishi L200 kommer til høsten

mitsubishi

40 år etter den ble introdusert første gang, og etter 4,7 millioner solgte enheter globalt kommer det nå en helt ny Mitsubishi L200 pickup. 416.000 enheter ruller fortsatt rundt på veier og i terrenget i Europa.


Introduksjonen av nye L200 foregikk i november i fjor, og nå har produksjonen startet for vår verdensdel med spesifikasjoner skreddersydd for norsk og europeiske lands smak og krav.

Mitsubishi L200 selges i 150 land og L200 er Mitsubishi Motors Corporation (MMC) sin nest mest solgte bilmodell globalt, mellom Outlander og ASX. Hovedmarkedet er uten tvil sør-Asia (ASEAN), hvor 30% av det globale pickup salget befinner seg (alle bilmerker).

Les også:  Grensehandelen en gylden mulighet for regjeringen

Uovertruffen driftssikkerhet og fremkommelighet både på og utenfor veien, takket være kraftoverføringen i Super Select 4WD II systemet, nå tilført ulike kjøreprogrammer tilpasset underlag som snø, gjørme, grus og steinete forhold, nedstigningskontroll og både låsbar senterdifferensial og bakre differensial er på programmet. Til sammen ekstrem fremkommelighet i fotsporene etter legendariske Pajero og årevis satsning og erfaring innen ørkenrallys som Paris-Dakar. I Indonesia har L200 60% markedsandel innen pickups til bruk i gruvedrift. På den andre siden av planeten, i Chile, er også L200 markedsleder innen pickups til gruvedrift.

Les også:  Norges nye gründerhåp

Bygget i Thailand for det globale markedet kommer nye L200 til Norge i september/oktober. 

Den 6. generasjon L200 utgjør 15% av Mitsubishi sitt globale bilsalg og er dermed en betydelig modell. Fabrikken i Thailand er dessuten MMCs største virksomhet utenfor Japan. L200 har vært med siden 1978 og har sammen med for eksempel Pajero bidratt til å bygge Mitsubishi sitt renommé som leverandør av firehjulsdrevne modeller med ekstremt god fremkommelighet. 

Les også:  Halvert matsvinn tolv år før fristen for Mills

L200 kommer også med aktive og passive sikkerhetssystemer som man vanligvis ikke finner i denne klassen. Avanserte kamera og radarer støtter aktive sikkerhetssystemer som f.eks. misakselerasjon som forhindrer at man kjører inn i objekter og filskiftevarsler som kan «vekke» en trøtt sjåfør. Passive sikkerhetssystemer er fullt på høyde med moderne personbiler med avanserte beltestrammere og kollisjonspute lavt montert i dashbordet (kne-airbag).


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.