Betydelig nedgang i tv-reklame fra pengespillselskapene

tv

Trenden fortsetter. For andre år på rad går reklame for utenlandske pengespill rettet mot norske tv-seere ned.


– Det er positivt at andelen utenlandsk pengespillreklame rettet mot norske tv-seere, som er i strid med norske regler, fortsetter å falle, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet har kartlagt pengespillselskapenes tv-reklame rettet mot norske seere siden 2013. Etter en kraftig økning fram til 2017, brukte pengespillselskapene totalt 13 prosent mindre penger på tv-reklame i perioden august 2018 til juli 2019 enn i samme periode året før. Det er de utenlandske pengespillaktørene som ikke har tillatelse til å markedsføre spill i Norge som står for fallet i reklameinntekter. Det er også disse aktørene som fremdeles står for majoriteten av pengespillreklamen som rettes mot norske tv-seere. Det viser tall fra Nielsen Media Research.

Lotteritilsynet ser i likhet med Medietilsynet positivt på at det blir mindre pengespillreklame fra utenlandske aktører.

– Vi tror at reduksjonen i markedsføring for andre år på rad kan skyldes at norske myndigheter har vært tydelige på at denne markedsføringen er ulovlig, og at reguleringstiltak gjør det mindre attraktivt å markedsføre i Norge. Samtidig kan en del av reklamen ha beveget seg over på andre plattformer, og det følger vi tett, sier direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet, Gunn Merete Paulsen.

Les også:  Budsjettmidler til fylkesveg i tråd med forventningene

Reklamemarkedet for utenlandske pengespill rettet mot det norske markedet, der Unibet og Betsson er sentrale aktører, falt med nesten 19 prosent i perioden august 2018 til juli 2019 målt mot samme periode året før. Samtidig økte pengebruken på norsk spillreklame med litt over seks prosent. Totalt var markedet på 880 millioner bruttokroner (det reelle tallet er lavere på grunn av rabatter på annonsering). Det er en nedgang på 133 millioner kroner, tilsvarende 13 prosent, fra samme periode året før.

Samtidig som inntektene fra utenlandske pengespillaktører faller, øker de totale reklameinntektene hos kanalene som sender fra andre land, men retter sendingene sine mot Norge. Dette er tv-kanaler som blant annet TV3, FEM, MAX, VOX og Eurosport Norge.

Les også:  Nå kommer Nordic Family på Get

– Denne utviklingen kan tyde på at kanaler som har mistet inntekter fra den utenlandske pengespillreklamen klarer å kompensere for fallet med andre reklameinntekter, sier Velsand.

Reklamestatistikken fra Nielsen Media Research viser at tv-kanalene som sender fra Norge hadde en nedgang på 2,1 prosent i totale reklameinntekter i den siste perioden Medietilsynet har hentet tall fra, mens kanalene som sender fra andre land hadde en økning på 0,4 prosent i totale reklameinntekter i samme periode.

Fra august 2018 til juli 2019 brukte de norske spillselskapene Norsk Tipping, Rikstoto, Pantelotteriet og Postkodelotteriet totalt 248 millioner bruttokroner på tv-reklame, en økning på til sammen seks prosent fra samme periode året før. Veksten skyldes i all hovedsak etableringen av den nye aktøren Postkodelotteriet.

Les også:  Det norske hvete-eventyret

– Dette er som forventet når vi får en ny, lovlig aktør. Så er det viktig å understreke at de lovlige aktørene bruker langt mindre penger på TV-reklame enn selskapene som ikke har lov til å markedsføre pengespill i Norge, sier Paulsen i Lotteritilsynet.

Totalt brukte de norske spillselskapene 54 millioner reklamekroner på tv-kanaler som sender fra Storbritannia mot 41 millioner kroner året før, en økning på over 30 prosent. De utenlandske pengespillselskapene brukte nesten alle sine tv-reklamekroner på kanaler som sender fra Storbritannia, tilsvarende 630 millioner bruttokroner.

– For pengespilltilbydere med tillatelse i Norge er det nødvendig å markedsføre for å kanalisere kunder til de lovlige spilltilbudene. Lotteritilsynet har god kontroll med disse aktørene i dag, og innholdet i denne markedsføringen er strengt regulert og fokuserer på pengespill med lav risiko for spilleavhengighet, noe som i hovedsak er andre spill enn den ulovlige markedsføringen reklamerer for, sier Paulsen i Lotteritilsynet.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.