NRK får advarsel fra Medietilsynet etter å ha brutt regelen om nøytral identifisering av sponsor. – Regelen er laget for at seerne skal kunne skille sponsing av redaksjonelt innhold fra tradisjonell reklame,... Les mer »
Nordmenn har høy tillit til redaktørstyrte medier som NRK, VG og TV 2, men betraktelig mindre tillit til journalister. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet om folks nyhetsvaner. Rapporten viser også... Les mer »
Medietilsynet støtter Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å droppe forbudet for politisk reklame på tv. – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk.... Les mer »
Den nye mediefrihetsforordningen skal beskytte mediene mot statlig og privat redaksjonell påvirkning, inkludert sosiale medieplattformers moderering av redaksjonelt innhold. – Reguleringen kan gi økt pressefrihet både i Norge og Europa, sier Hanne... Les mer »
Ytringsfrihetskommisjonen kommer med 90 anbefalinger i sin rapport, deriblant forslag til flere lovendringer. – Kommisjonen har flere spennende anbefalinger som vi gleder oss til å se nærmere på, sier Mari Velsand, direktør... Les mer »
De tre største konsernene kontrollerte 72,5 av det totale avisopplaget i Norge ved utgangen av 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra året før.... Les mer »
Europaparlamentet, Rådet og EU-kommisjonen ble lørdag enige om prinsippene i Digital Services Act (DSA). DSA skal gi brukerne bedre kontroll over hvordan globale plattformer som Facebook og Google bruker persondata til å... Les mer »
Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020 publisert på GunnarAndreassen.com. – Det er bra at de... Les mer »