Medietilsynet støtter forbud mot målrettet markedsføring mot unge

medietilsynet

Barn og unge er en sårbar gruppe som det er viktig å beskytte mot uønsket sporing og målretting av annonser, og Medietilsynet ønsker et forbud mot målrettet markedsføring mot mindreårige.

– Vi mener imidlertid det er uhensiktsmessig å forby målrettet markedsføring mot alle, slik flertallet i Personvernkommisjonen ønsker å utrede, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet støtter i hovedsak Personvernkommisjonens anbefalinger i utredningen «Ditt personvern – vårt felles ansvar», som ble lagt fram i fjor høst.

– Kommisjonen har levert en både viktig og ambisiøs utredning. I Medietilsynets høringssvar trekker vi særlig frem det solide arbeidet som er gjort for å involvere barn og unge i spørsmålene knyttet til deres eget personvern, sier Velsand.

Les også:  5 millioner til barn og unges tilknytning til Nordland

Et generelt forbud mot målrettet markedsføring drøftes i Personvernkommisjonens utredning, og flertallet ønsker at dette skal utredes.

Kommisjonens mindretall peker på at sporing og utvelgelse av innhold og markedsføring har positive sider og at det er mulig med en ansvarlig databehandling. Mindretallet mener også at et forbud er uforholdsmessig og kan få negative konsekvenser for medienes finansieringsevne i konkurranse med globale aktører.

Les også:  Ungdommens fylkesråd i Nordland med klar melding til Støre

– Medietilsynet støtter mindretallet. Det må bli slutt på den uansvarlige og uønskede sporingen, men vi mener at en bedre håndheving av eksisterende og nye europeiske regelverk er det viktigste virkemiddelet mot dette, sier Mari Velsand.

Medietilsynet mener Norge bør innføre en elektronisk ID – helst basert på en felles europeisk standard. – Hvis alle må verifisere sin egen alder når de oppretter en profil i sosiale medier, er det mer sannsynlig at mindreårige slipper den målrettede markedsføringen, sier Velsand.

Les også:  Antall norske pasienter økte i 2023

Personvernkommisjonen foreslår å nedsette et lovutvalg for å gjennomgå og foreslå endringer i regelverket for å beskytte barn og unge i digitale flater. Medietilsynet støtter dette forslaget, og ber i sitt høringssvar om at et slikt arbeid blir prioritert. Her vises det også til EUs nye regelverk for digitale tjenester (DSA), som blant annet medfører forbud mot målrettet markedsføring rettet mot mindreårige.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.