Årets påsketrender: Tipsene for årets påskeantrekk

ferner jacobsen

Påskeferien nærmer seg og om bare noen dager inntar nordmenn over hele landet fjellheimen, hytteveggen og skiheisene. Eller er du en av de som planlegger å bli igjen i byen, nyte sola og for en gangs skyld få plass utenfor favorittbaren din? Her får du en oversikt over hvilke trender og tendenser som gjør seg gjeldene i påskesola.


En trend du kan forvente å se på påskefjellet i år er sportswear-trenden. Sportswear har lenge stått sterkt i motebildet, like mye på gateplan som i skiløypene, og har blitt en mer integrert del av motebransjen enn en trend. Sportwear kan sees på som en forlengelse at streetwear-trenden som har regjert i de siste årene.

Det er ikke kun innovative sportsmerker som har banet vei for denne sportswear tendensen. Store internasjonale motehus har vært i førersete for dette og det ser ikke ut til at sportswear kommer til å forsvinne med det første. Flere store motehus ansetter sjefsdesignere som er fokuserte på streetwear som Virgil Abloh hos Louis Vuitton og Demna Gvasalia hos Balenciaga. I tillegg har flere luksus-motehus inngått samarbeid med street- og sportwear-merker. Eksempler på samarbeid er Louis Vuitton x Supreme, Fendi x Fila og Polo Ralph Lauren x Palace.

Ifølge Carl-Christian Ferner, deleier og ansvarlig for herreavdelingen hos Ferner Jacobsen, er folk i dag generelt mer kvalitetsbevisste og opptatt av gode materialer og plagg som skal vare. I påsken skiller Ferner Jacobsen mellom to typer; de som skal til fjells og de som enten holder seg i byen eller reiser til sydligere strøk.

Les også:  Vakkert tilbehør til bunaden

— Plagg med et sporty og retro utrykk er populære i tiden frem mot påske. Lette dunjakker er fremdeles en favoritt hos mange og nå ser vi også en større interesse for fargerike varianter enn tidligere. Jakkene fra Parajumpers, Moncler, Quartz og Colmar er svært populære. Strikk er kanskje ikke så overraskende noe de fleste ser etter for påskegarderoben. Også her er fargetrenden i vinden og gjerne gensere med et retro-preg. Gensere fra Conte of Florence og Skidress er klare favoritter, sier Ferner.

— For de som blir igjen i byen er den ikoniske trenchcoaten en sikker vinner. Naturfarger, og da spesielt beige, er de tydeligste fargetonene som vi kan forvente å se mye av i motebildet i vår. Sammen med en deilig strikkegenser og sneakers er du klar for å innta bypåsken, fortsetter Ferner.

— Tekniske plagg og funksjon er noe som verdsettes høyt blant nordmenn. Forbrukere er i dag villige til å investere i ordentlige produkter og livsstilen som følger med på kjøpet. Vi har i dag et høyere krav til kvalitet, og dette er spesielt viktig blant en yngre generasjon som er mer miljøbevisste enn noen gang. Dette påvirker også motebransjen og den gitte forventningen om at merkevarer i dag skal være opptatte av miljø og vise en transparens i alle ledd av hva de gjør. Dette blir sett på som et kvalitetsstempel, sier Ferner.

Les også:  Nå er det rekordbillig å fly i både Norge og Europa

— Det er en fusjon mellom mote og tech. Det er i dag et større fokus på at plaggene skal være funksjonelle, og her har teknologien satt sitt preg. Både med tanke på avanserte tekniske materialer som gir en økt komfort og fordeler ved ulike bruksområder, og at teknologi tas i bruk for å skape nye materialer, mener Ferner.

Et eksempel hvor teknologi er tatt i bruk for å skape nye miljøvennlige materialer er Stella McCartney’s silke, inspirert av edderkoppnett og edderkoppens DNA. Det er et stort fokus på bærekraft innen motebransjen, og spesielt i luksussegmentet, som resultat av en mer bevisst forbruker.

Moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir mener at de nevnte trendene kan sees i sammenheng med at forbrukerne har fått mer penger mellom hendene og har blitt mer opptatt av å handle mindre, men mer ‘riktig’.

— Vi bruker gjerne penger på klær, men det skal være produkter som oppfyller våre høye krav til både kvalitet, materialer og også egenskaper. For ikke å snakke om miljøaspektet med produkter utviklet med respekt for både dyr, mennesker og miljø. Med det følger kravet om transparens i motebransjen – man slipper ikke lenger unna med å gjøre noe halvveis, sier Einarsdóttir.

Les også:  Nå skal Ingrid Bergtun sy(nes) for Bergans

Stylist Sunniva Hartgen mener påskefjellet har beveget seg nærmere byen og at påskens antrekk kan fungere begge steder.

— På påskefjellet i år tror jeg vi kan forvente flere kjeledresser hos damene, og kanskje ser du at balaklavaen er ute på vift. Samtidig er moon boots tilbake for fullt, så om du har de originale bortgjemt i boden vet du hva du skal gjøre. Det er også et bredt utvalg av sprekere boblejakker, med knallfarger og synlige detaljer, sier Hartgen.

— Samtidig som skitøyet har blitt mer teknisk, har det også beveget seg inn i en mer fasjonabel stil. Man kan finne skijakker som kan minne om blazere, kjeledresser man omtrent kan gå på byen med og samtidig ser vi at «fjellet» har beveget seg ned på bakkeplan med for eksempel «gorpcore»-trenden som har vært aktiv en stund. Det er ikke lenger snakk om å være enten eller, man kan være både praktisk óg pen i tøyet, selv i løypa, sier Hartgen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.