Kredinor har spart mer enn 700 trær

forbrukslån

Kredinor har digitalisert 9 millioner papirfakturaer hvert år, noe som gir en stor miljøgevinst. Og det stopper ikke her. Digitaliseringen sparer også kostnader til å fysisk printe, pakke, sende, motta og håndtere brev ut til kunde. I tillegg til papirfakturaer digitaliseres også fortløpende andre brev.

– I 2020 og så langt i 2021 har vi spart mer enn 700 trær med de digitale løsningene Kredinor tilbyr, sier Edda Flatlandsmo, bærekraftansvarlig i Kredinor.

Digitaliseringen er også kundevennlig. De kundene som mottar digitale brev, får varsel i de kanaler de har satt opp som ønske. Om de skulle glemme å lese brevet får de påminnelser via den kanalen de har bedt om.

– Digitale brev forsvinner ikke på kjøkkenbenken, og sluttkundene betaler også 3-4 dager tidligere enn de som mottar faktura i posten, forteller Flatlandsmo videre.

Les også:  1,5 mill. kr skal utdeles: Søknadsportalen åpen for Drømmestipendet 2022

Bærekraft på agendaen
Kredinor har hatt bærekraft på agendaen i flere år, og nå ser vi tydelige resultater. Vi jobber tett mot FNs bærekraftsmål og er bevisst vår miljøpåvirkning. Digitalisering og effektivisering er en sentral del av vår daglige drift, men også en viktig del av våre fremtidsplaner.

– Det er en vinn-vinn-situasjon; vi reduserer miljøbelastningen, samtidig som vi sparer kostnader. I tillegg er våre oppdragsgivere og sluttkundene svært fornøyde med de digitale løsningene, sier Flatlandsmo.

Bedre likviditet 
Gjennom løsningen som gjør det mulig å sende inkassobrev som eFaktura direkte til nettbanken eller til kundenes Digipost, har sluttkundene langt bedre tilgang til faktura enn tidligere. I tillegg får de god oversikt gjennom bruk av vår egen MinSide-løsning. Det gir kontroll med forfall – og tidligere betaling.

Les også:  Naturvernforbundet: - Gi Norge en grønn regjering, Jonas!

– For oppdragsgiverne til Kredinor vil de digitale løsningene, gi en større forutsigbarhet på pengestrømmen og bedre likviditet. De sparer penger til administrasjon av utsendelser og betaling, sier Flatlandsmo.

Forebygger inkasso
Foruten digital utsendelse av brev har vi også utviklet den heldigitale betalingsløsningen Let’s Pay, som er en kundevennlig og enkel løsning for betaling av faktura via SMS. Rett etter forfall får kunden en SMS med link til betaling via Let’s Pay – og kan betale med få klikk.

– Svært mange betaler der og da, eller går rett inn i nettbanken og betaler fordi de rett og slett har glemt forfall. Dette er saker som lett kunne endt med inkasso. Videreutviklingen av våre digitale kanaler og utsendelser fortsetter videre, til stor nytte for både våre oppdragsgivere og sluttkundene, sier Flatlandsmo.

Les også:  Stortinget iverksetter skatterevisjon

Inspirerer hverandre
Kredinor forplikter seg til å arbeide kontinuerlig med bærekraft i årene som kommer, og har som ambisjon å bidra til å innfri FNs bærekraftsmål. I tillegg til å spare mer enn 700 trær* årlig vil Kredinor bidra med en rekke andre tiltak innenfor bærekraft.

– Jo mer vi gjør, desto bedre og mer inspirerende blir det. Sammen vil vi bidra til en bedre fremtid for oss alle, avslutter Edda Flatlandsmo, bærekraftansvarlig i Kredinor.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.