Vil øke norsk jordbærproduksjon med 50 prosent

jordbær

Norsk jordbærproduksjon og -salg skal øke betydelig. Det har NorgesGruppen nylig gått sammen med Gartnerhallen og BAMA om. Målet er 50 prosent vekst innen 2025.

I fellesskap etableres en prosjektgruppe som skal vurdere en rekke tiltak for å øke både produksjon og salg av norsk jordbær. 

– Vi ønsker å få norsk jordbær tilbake i verdensklasse – og vi vil øke salget med 50 prosent! sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen. Forbedringspotensialet er stort, og vi gleder oss til å jobbe sammen med Gartnerhallen og BAMA for å gjøre et skikkelig løft som vil merkes for kundene, og gi bedre rammevilkår for produsentene, legger Hollevik til.

Les også:  Agurknytt: Agurktid hos REMA 1000

Stort potensial
Norsk jordbærproduksjon har gått litt feil vei de siste årene. Kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget har gått ned. I tillegg har det blitt færre jordbærprodusenter.

Dette ønsker NorgesGruppen å gjøre noe med. Målet er å finne igjen den «norske smaken» som gjorde norske jordbær til jordbær i verdensklasse.

Erstatte import
Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet. Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en større del av året.

Les også:  Agurknytt: Agurktid hos REMA 1000

For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning må produksjonen betydelig opp i høysesong, samtidig som at produksjonen må starte tidligere enn i dag. NorgesGruppen mener at mai og juni er to måneder med mulighet til å erstatte import. 

Produsentene trenger gode rammevilkår
Prosjektgruppen vil se på mange ulike tiltak. Produsentene trenger rammevilkår som gjør at de kan og vil satse fremover, det er store muligheter i ny teknologi og i å øke produksjonen både tidlig i sesong og i høysesong.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.