– Utdanningstilbudet i Nordland må være fremtidsrettet og speile de faktiske-Utdanningstilbudet må bestemmes i fylkestinget, sier Høyres gruppeleder, Beate Bø Nilsen.
Hun mener fylkestinget må ta makta tilbake, og høre på elever, lærere, nærings- og samfunnsliv når tilbudet legges.
Kritikken har haglet etter at det ble klart at det ikke tas inn nye elever på første trinn på danselinja i Bodø til høsten. Dette er bare ett av flere eksempler på mangelfulle vurderinger når utdanningstilbudet bestemmes, mener Nilsen.
– Ja, når vi ser hva som skal skje i Nordland i årene fremover, med Bodø2024, så er dette et klassisk eksempel på dårlige vurderinger rundt utdanningstilbudet i videregående skole i Nordland. Samtidig vet vi hva som ligger bak oss, med flere år med videoundervisning for barn og unge, noe som gjør beslutningen til et lite mysterium. Administrasjonen har et sett kriterier å forholde seg til, så jeg klager ikke på dem, men her burde vi politikere komme inn og ta beslutningene, sier den erfarne politikeren.
Nilsen mener fylkesrådet har et spesielt ansvar for linjene som er fylkesdekkende, som for eksempel Vg1 Dans. Det forplikter at Nordland ble tildelt Europeisk kulturhovedstad Bodø 2024 for sin satsing på ungdommen, påpeker hun.
– Satsingen på praktisk–estetiske fag er en viktig del av ungdomssatsingen i Nordland. Det må vi vise i praksis. Musikklinja på Sortland blir det tatt inn nye elever til, mens danselinja i Bodø ikke får ta inn elever. Jeg har ikke fått en god forklaring på hvordan dette henger sammen, sier Nilsen.
Hun mener det både finnes penger til begge tilbudene, og svært gode argumenter, men at det er viljen det skorter på.
– Fylkesrådet kan ikke ha sett godt nok på konsekvensene, verken for Bodø2024, for elever, lærere, eller kultur- og næringsliv, for da hadde tilbudet blitt gitt, konkluderer hun. Nilsen synes dette både er trist, og ikke minst lite framtidsrettet.
– To år med pandemi har satt et sterkt preg på både skolene, nærings- og kulturlivet. Barn og unge har fått undervisning gjennom en skjerm, og motivasjonen for å søke seg til praktiske fag blir nødvendigvis lavere. Da må vi tenke fremover og bruke det skjønnet vi har mulighet til. Jeg er skuffet over at fylkesrådet ikke makter å heve blikket og bruke fornuften, sier Nilsen.
Om man skal klare å møte behovene i samfunnet, er det flere grep som kan tas for å ha så bredt og godt tilbud som mulig, mener Nilsen.