Flyplassene omstiller seg etter lav trafikk gjennom pandemien. Det fører til sommertrøbbel både her hjemme og i utlandet.
– Nå i sommer skal alle reise igjen. Enten det er internt i Norge eller til utlandet viser salgstallene at vi er klare for flyferie i 2022, sier skadesjef på reise i Frende Forsikring, Petter Lassen.
Problemene har tårnet seg opp i Europa de siste ukene og vi hører nærmest daglig om lange køer, kanselleringer og stor frustrasjon blant ferieklare reisende.
Mangel på bakkepersonell
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at det er mange roller som skal fylles på en flyplass foruten de ansatte som blir med deg om bord.
– Det er folk i innsjekk, sikkerhetskontroll, bagasjelevering og ute på bakken når du letter og lander. Mange av disse har opplevd nedbemanning gjennom permitteringer og oppsigelser de siste årene, sier Elnæs.
Rundt påsketider opplevde også mange reisende at flyselskapene jobbet med å øke bemanningen etter pandemien. Resultatet ble at mange ikke fikk reist fordi flyvninger ble kansellert eller ombooket.
Beregn ekstra tid
Siden mange på bakken også har forlatt bransjen må nye utdannes og sikkerhetsklareres. Det kan nordmenn få merke når antallet reisende øker.
– Det kan gi køer i terminalene, i sikkerhetskontrollen eller når du skal hente ut bagasjen etter landing. Vi må trolig smøre oss med litt ekstra tålmodighet. Men vi kommer fram og vi har lov å reise, så jeg håper folk fokuserer mest på det, sier Lassen i Frende.
– Mange har tilstrekkelig personale på plass, men det er nok lurt å belage seg på noen utfordringer på flyplassene nå når høysesongen tar til. Beregn litt mer tid enn vanlig, spesielt hvis du skal skifte fly underveis på reisen, sier han.
Husker du rutinen?
Det er ikke bare bemanningen på flyplassen som avgjør hvordan sommerreisen blir.
– Mange har ikke reist med fly på flere år og har glemt rutinene. Hva kan du ha i håndbagasjen, hvordan blir du klar for sikkerhetskontrollen, hvilken boardinggruppe er du i og hvor lang tid tar det å rekke fram til gaten i tide? Det er mye vi gjorde automatisk før som må huskes på nytt, sier Petter Lassen i Frende.
– I sommer er det viktig å følge med på informasjon i media, fra flyselskapene og flyplasser, når du skal ut å reise. Er du altfor tidlig ute på flyplassen kan det bidra til mer kø og kaos. Det har vi sett allerede på en rekke større flyplasser i Europa, sier Hans Jørgen Elnæs.
Tror på flere direkteruter
Elnæs tror pandemien på sikt kan føre til flere direkteruter fra andre byer enn Oslo.
– Etterspørselen etter direkteruter ut i Europa fra byer som Bergen, Trondheim og Stavanger er stor. Vi vil reise direkte for å unngå problemer med mellomlandinger. Det er bra for de mindre stedene og bedre produkter, sier Elnæs.
Han tror ikke det er negativt for miljøet med flere direkteruter.
– Det er tegn på at vi vil reise og at setene vil bli fylt opp. Da er det miljømessig bedre å fly direkte enn å mellomlande. Taperen i det hele kan bli Gardermoen, sier Hans Jørgen Elnæs.