I disse dager lanseres det kritikerroste og verdenskjente dataspillet Assassin’s Creed: Valhalla. Norsk historie og natur står sentralt i spillet, noe Ubisoft nå formidler gjennom en svært spektakulær hyllest.
Det nylanserte og norsk-inspirerte dataspillet Assassin’s Creed: Valhalla tar utgangspunkt i norske vikinger, og spillets handling starter i Nord-Norge. Nå hedrer Ubisoft landet vårt gjennom det de kaller verdens vakreste gaming-opplevelse.
– Det nye viking-spillet vårt har vært en fantastisk internasjonal suksess. Det var derfor vi satte opp en gaming-opplevelse i Lofoten – for å illustrere hvor inspirasjonen bak det spektakulære spillet kommer fra. Slik har du aldri sett gaming før – dette er dataspill på sitt aller beste, sier Michael Jensen, Communication manager i Ubisoft Nordic, og legger til:
– Dette er verdens vakreste – og kanskje kaldeste – gaming-opplevelse.
Det norsk-inspirerte spillet har blitt kritikerrost over hele verden og er en del av Assassin’s Creed-serien, som er en av verdens mest kjente og mest solgte dataspill-serier.
Det var i slutten av oktober at tre nordmenn reiste til Nord-Norge for å løse oppdraget til Ubisoft, men de ante ikke om de kom til å lykkes. Målet med turen var rett og slett å få ett eneste perfekt bilde av et gaming-oppsett plassert akkurat der mye av inspirasjonen for det nye spillet var. Nordlys var imidlertid et krystallklart krav for at dette skulle bli verdens vakreste gaming-opplevelse, men nordlyset er som kjent ekstremt flyktig av seg.
Da gjengen ankom Lofoten, var de preget av stor optimisme og så fram til å få et blinkskudd. Men etter flere dager med heftig vær og vind hadde teamet fremdeles ikke fått det de trengte. De hadde sett spor av svakt nordlys, men ingenting som lignet på det de hadde håpt på å få se. Men akkurat idet de hadde pakket sammen, skjedde det. Nordlyset blusset opp over hele himmelen, og teamet måtte til sin forfjamselse og glede umiddelbart sette opp gaming-utstyret igjen og få dronen i lufta.
Ubisofts fascinasjon med Norge begynte for et par år siden, da narrativ regissør for spillet, Darby McDevitt, og teamet hans dro til Nord-Norge for å gjøre research.
– Vi besøkte Lofoten i én uke i slutten av 2018 og tilbrakte ganske mye tid på fjellturer, seiling og utforskning. Den aller siste dagen var vi på Lofotr Vikingmuseum. Da endte vi opp med å bli med på en slags bankett der vi deltok på et rollespill der nordiske klaner samlet seg for et viktig treff. Lofoten-øyene var et fantastisk og inspirerende sted, og dette kommer svært godt fram i spillet vårt, sier McDevitt.
Hege Anita Eilertsen, markedssjef ved Lofotr Vikingmuseum, var blant dem som tok imot Ubisoft da de kom på besøk.
– Vi var imponert over hvor godt kjent de var med området og den historiske bakgrunnen. De hadde flere detaljerte spørsmål om detaljer som vi vanligvis ikke får. Jeg tror det enorme detalj-fokuset er grunnen til at Assassin’s Creed-spillene er så suksessrike over hele verden, og vi gleder oss til folk får muligheten til å oppleve vikinghistorie gjennom spillet, avslutter hun.