Toyota fremmer global elektrifisering av bilparken ved å frigi nesten 24.000 patenter

toyota

Toyota deler patenter og tilbyr egen knowhow for å få fart på den grønne omleggingen av dagens bilpark.

Utviklingen av bærekraftige mobilitetsløsninger som motvirker økte utslipp og utnytter ny tilgjengelig teknologi, krever tid, penger og ressurser. For å fremme bruken av elektrifiserte kjøretøy, annonserte Toyota Motor Corporation (Toyota) i dag to tiltak knyttet til deling av patenter og teknisk kunnskap.

Det første tiltaket går ut på rettighetsfritt å dele selskapets nesten 24.000 teknologiske patenter knyttet til elektrifisering av kjøretøy. I tillegg vil Toyota tilby teknisk support til andre fabrikanter som utvikler og selger elektrifiserte kjøretøy når de bruker elmotorer, batterier, kontrollsystemet eller annet Toyota-utstyr i sine drivlinjer.

Gjennom frigi patenter og teknisk support på denne måten, ønsker Toyota å støtte den videre utviklingen av elektrifiserte kjøretøy. Målet er å bidra til at myndigheter, bilfabrikanter og samfunnet for øvrig sammen skal nå de nødvendige klimamålene som er satt. 

Les også:  Vil redde utryddingstruet norsk ull

– Med bakgrunn i det store antallet henvendelser vi får rundt vår teknologi for elektrifisering, mener vi at det nå er på tide med samarbeid i bransjen, sier Shigeki Terashi, styremedlem og konserndirektør i Toyota Motor Corporation.

– Om vi får en betydelig økningen i antallet elektrifiserte kjøretøy de neste ti årene, vil dette bli en standard i bransjen. Vi ønsker å ta en rolle for å støtte denne utviklingen, sier Terashi.

Patentene som nå frigis er basert på over 20 års teknologiutvikling i Toyota, og har blant annet bedret motorkraften, redusert størrelsen og senket produksjonskostnadene for bilprodusentens populære hybridbiler. Dette er patenter som omfatter deler og systemer, som elektriske motorer, PCU’er og kontrollsystemer. Slik kjerneteknologi kan videreføres og brukes i utviklingen av ulike typer elektrifiserte kjøretøy, som hybrider, plug-in hybrider og hydrogendrevne biler. 

Les også:  KNA slår alarm etter Høyres løfte om dyrere drivstoff

Frigivelsen av patenter vil starte umiddelbart og vil vare ut 2030.Toyota har allerede frigitt 5,680 patenter knyttet til sine brenselceller/hydrogenbiler i januar 2015. Nå frigir Toyota ytterligere 2,590 patenter relatert til elektriske motorer, 2020 patenter relatert til PCU’er, 7,550 patenter relatert til kontrollsystemer, 1,320 transaksel-patenter, 2,200 lader-patenter og 2,380 brenselcelle-patenter.

Den andre delen av tiltakene Toyota nå innfører for å få en fortgang i det grønne skiftet, knytter seg til deling av teknisk support. Dette vil blant annet bestå av å inngå kontrakter hvor Toyotas eksperter bistår andre bilprodusenter for å hjelpe dem med å utvikle elektrifiserte biler med høy produktytelse, lavt drivstofforbruk og lavt støynivå.

Les også:  Viktig fiskeriavtale mellom Norge og Russland

Toyota har i lenge tid jobbet for å redusere utslipp av klimagasser. Selskapet kommuniserte i 2015 et mål om å redusere egne utslipp og satt i gang initiativet «Toyota Environmental Challenge 2050». Dette er et sett med langsiktige handlingsmål for miljøet, med mål om å redusere CO2-utslippene fra Toyotas kjøretøy og fabrikker. I 2017 kommuniserte selskapet en plan for elektrifisering frem mot 2030.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.