Toyota avduker hydrogen-elektrisk Hilux

toyota

I tråd med visjonen om en karbonnøytral fremtid, har Toyota nådd en ny milepæl med en prototype av en Toyota Hilux med hydrogen brenselcelle-elektrisk drivlinje. 

Den nye drivlinjen benytter nøkkelkomponenter fra hybridbilen Toyota Mirai – en teknologi som har bevist sin verdi i nesten et tiår. Kjøretøyet gir ingen utslipp annet enn rent vann mens den kjøres.

– Vår satsing på grønn mobilitet handler om mer enn bare biler. Det handler om å realisere Toyotas visjon om ‘Mobility for All’. I Europa fortsetter vi å vokse ved å tilby nullutslipps brenselcelleprodukter. Nå også hydrogen brenselcelle-elektrisk drivlinje, forteller administrerende direktør i Toyota Norge Piotr Pawlak. 

Les også:  Norsk næringsliv frykter geopolitisk uro og økonomisk kollaps

Avdukingen av prototypen basert på Toyota Hilux understreker satsingen mot karbonfri mobilitet. Toyota tilbyr allerede ulike mobilitetsløsninger som hybrid-elektrisk, plug-in hybrid-elektrisk, batteri-elektrisk og hydrogen brenselcelle-elektrisk for å møte ulike brukerbehov og driftsmiljøer globalt.

Den banebrytende pick-upen ble presentert på Toyotas produksjonsanlegg i Derby, England, der den har blitt utviklet i samarbeid med partnerne i Toyotas hydrogenkonsortium og støttet av britisk statlig finansiering. Toyota-modellen som ble valgt for prosjektet er pick-upen Hilux som er kjent for sin pålitelighet og holdbarhet.

Les også:  Slik blir ladesommeren

Hydrogen lagres i tre høytrykkstanker, noe som gir Hilux-prototypen en forventet rekkevidde på over 600 km – mye lenger enn hva en batteri-elektrisk løsning kan tilby. Hybridbatteriet, som lagrer strøm produsert av brenselcellen, er plassert i lasteområdet bak slik at Hilux-en ikke mister noe av kabinplassen.

– Hydrogen er en viktig komponent i vår visjon om karbonnøytralitet. Som en pionér innen hydrogen, har Toyota integrert denne avanserte brenselcelleteknologien i alt fra personbiler til tog, sier Pawlak. 

Les også:  Norsk næringsliv frykter geopolitisk uro og økonomisk kollaps

Prototypkonstruksjonen begynte den 5. juni i år, med første kjøretøy ferdigstilt bare tre uker senere. Totalt ti slike kjøretøy vil bli bygget ut året. Alle disse vil gjennomgå omfattende testing for å sikre at de møter Toyotas strenge krav til et produksjonsklart kjøretøy.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.