Telenor: – Bredbånds- og mobilnettet dimensjonert for hjemmekontor

apple mac virus

Koronaviruset fører til at tusenvis av nordmenn må jobbe hjemmefra. Det skaper et enormt behov for kapasitet i nettene. Telenors mobil- og bredbåndsnett er dimensjonert for at flere kan jobbe hjemmefra. 

– Mobil- og bredbåndsnettet er dimensjonert for å tåle den økte trafikken fra hjemmekontor, forteller Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen. Telenor har økt kapasiteten på 300 basestasjoner for å sikre at det er dekning der folk bor og arbeider.

– I det store og det hele er jeg ganske sikker på at dette skal gå bra. Selvfølgelig kan det være en eller annen basestasjon som kortvarig går full, men vi har beredskap til å håndtere slike utfordringer. Det kan selvsagt bli utfordringer med hensyn til driftspersonell og «røde soner», men vi er i tett dialog med våre entreprenører og lover å gjøre alt vi kan i denne kritiske situasjon for landet vårt. Heldigvis har vi et av verdens beste mobilnett, som vi har dimensjonert for å ta slike trafikktopper, sier Amundsen.

Les også:  Vil ha strakstiltak i reguleringen av hysefisket

Dekningsdirektøren er mer bekymret for andre sider av hjemmekontorløsningene.

– 99,9 prosent av befolkningen har gode nok løsninger hjemme for å kunne bruke mobilen eller bredbåndet. Derimot er det ytterst få virksomheter i Norge som er forberedt på at så mange er på hjemmekontor samtidig. Det kan og vil oppstå flaskehalser når brukerne forsøker å koble seg på ulike jobbrelaterte systemer hjemmefra, for eksempel VPN-nettet, brannmurer eller andre lokale tjenestelag.

Les også:  Vil ha strakstiltak i reguleringen av hysefisket

Eksempelvis har hjemmeundervisning ved landets skoler medført begrensninger. Utdanningsetaten i Oslo har fått rapporter om trege og utilgjengelige systemer for over 90.000 elever.

– Jeg vil understreke at vi har et robust og sterkt nettverk og vi har ikke registrert noen feil i våre systemer. Når nærmest hele befolkningen jobber hjemmefra, er det helt naturlig at det kan oppstå treghet i enkelte tjenester, sier Amundsen.

Når alle fritidsaktiviteter er avlyst, samles folk rundt tv-skjermer og strømmetjenester. Det stiller store krav, både til Telenors bredbåndsnett og til tv- og strømmetjenesten T-We.

– Så langt har vi sett en betydelig økt bruk av vår tv- og strømmetjeneste t-we – uten at det har gått utover kvaliteten.

Les også:  Vil ha strakstiltak i reguleringen av hysefisket

Koronaviruset har også ført til en enorm vekst i SMS-trafikken. Mens normaltrafikken er 15 millioner SMS-er i døgnet i Telenors nett, er nå trafikken oppe i 35 millioner meldinger i samme tidsrom.

– Den tradisjonelle SMS-en har vist seg å være et svært effektivt kommunikasjonsmiddel i disse krisetider. Helsedirektoratet brukte SMS for å nå ut til alle Norges innbyggere i forrige uke. Landets hyttekommuner brukte samme måte å informere gjennom helga om at folk måtte dra hjem fra hyttene. Også privat næringsliv, eksempelvis forsikringsbransjen, bruker SMS for å nå ut med informasjon til kundene, forteller Amundsen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.