Årets sommer skal etter all sannsynlighet tilbringes i Norge. Det er viktig for en hardt presset reiselivsnæring. Men nordmenn legger tradisjonelt igjen lite av feriepengene i eget land. Nå setter Innovasjon Norge inn ekstra gir for å gi norske turister kjennskap til alt Norge har å by på.
Sist uke ble det kjent at Innovasjon Norge nå skal vri sitt vante oppdrag med å profilere Norge som reisemål internasjonalt gjennom Visit Norway, til å promotere Norge til nordmenn.
– Dette er et spesielt år og en helt spesiell situasjon. Koronaepidemien har satt store deler av næringen ut av spill, men om vi allikevel skal se noe positivt i alt det triste er det at mange av de som tidligere har reist til utlandet, nå gir uttrykk for at de i år vil oppleve Norge. Vår jobb blir derfor å inspirere og guide ferielystne nordmenn til å bruke alt reiselivs-Norge har å by på, gjennom våre kanaler. En jobb vi gjør sammen med reiselivsnæringen, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm.
Ferierer i Norge – bruker penger i utlandet
Tall fra 2019 viser at i underkant av 14 millioner feriereiser ble lagt til Norge. Det betyr at 60 prosent av alle nordmenns ferier allerede finner sted i eget land.
Sommeren 2020 vil sannsynligvis enda flere velge å feriere i Norge. Men til tross for at hele to av tre feriereiser er innenlands, bruker vi to av tre ferie-kroner på utenlandsferien. Dette henger sammen med at når nordmenn ferierer innenlands, overnatter flere enn seks av 10 privat. Enten dette er på hytta, i et feriehus eller hos venner.
I 2019 var kun 12 prosent av overnattingene på feriereiser i vårt eget land som foregikk på hotell. På ferier utenlands derimot valgte over halvparten overnatting på hotell, viser tall fra SSB.
Norgeskampanje som inspirerer til å oppdage ‘det ukjente Norge’
Nordmenn brukte i underkant av 123 milliarder kroner på feriereiser i 2019. Vi brukte 12 milliarder mindre på ferier i hjemlandet, som betyr en nedgang på 27 prosent sammenlignet med i 2018. Til sammenligning økte forbruket på utenlandsferier med 3,4 milliarder.
– Dersom alle som nå snakker om norgesferie sommeren 2020 også legger igjen penger på hotell, restauranter, hos kultur- og fornøyelsesaktiviteter og aktivitetstilbydere så vil det bety veldig mye for norsk reiseliv. For mange kan det bety videre eksistens, og at vi fortsatt har et levende reiseliv med stor bredde i Norge, sier Holm.
Nettopp å inspirere til økt bruk av feriebudsjettet er helt sentralt i Innovasjon Norges Norgeskampanje, som startet i mars og vil fortsette utover våren. -Gjennom å fortelle historier ønsker vi å vise nordmenn et Norge de kanskje ikke kjenner så godt. Book en guide og dra på moskussafari, eller padle under midnattssolen. Vi oppfordrer reisende til å oppleve det som gjør at Norge igjen og igjen når opp på internasjonale lister over de beste reisemålene, sier Holm.
Samme reisemønster i EU
Nordmenn har alltid feriert mest her hjemme, og det er ikke noe særnorsk fenomen å velge hjemlandet som reisemål. Sett under ett har alle EU-borgere samme reisemønster som nordmenn når det kommer til fordelingen mellom innenlands- og utenlandsreiser.
Omtrent to av tre reiser foretatt av EU-borgere er i eget hjemland, viser tall fra det europeiske statistikkbyrået Eurostat.