Ny redningsskøyte i Bodø

Redningsselskapet

Den nye redningsskøyta RS 176 «Leif-Erik Simonsen» ble døpt i Oslo tirsdag. – Dette er et fartøy som raskt kan rykke ut under barske forhold, sier president i Redningsselskapet, Jon Rysst.

RS 176 skal ha sin base i havområdet utenfor Nordland, der den skal alternere sammen med redningsskøyta «Odd Fellow III» mellom stasjonen i Bodø og på Lovund.

Det er den norsk-amerikanske investoren Morten Simonsen som har fullfinansiert den nye redningsskøyta i Ulstein-klassen, gjennom en donasjon til Redningsselskapet i 2021. Etter ønske fra donator skal den nye redningsskøyta bære hans fars navn, Leif-Erik Simonsen. 

– Etter noen heldige år i USA har jeg med glede kunnet donere midler til bygging av skøyten, slik at Redningsselskapet får det aller beste verktøyet til å utøve sine gode gjerninger. Jeg syntes det er flott at Redningsselskapet får markert seg, og at flere blir opptatt av sjøsikkerhet og at ingen skal drukne, sier Morten Simonsen. 

Les også:  Deler ut 23,5 millioner kroner til kundene i Bodø

Gudmor er Alexandra Simonsen, Morten Simonsens datter. 

– Denne skøyta er en utrolig raus donasjon som styrker flåten vår, og ikke minst bidrar til å realisere Redningsselskapets formål om å redde liv og berge verdier, sier president Jon Rysst i Redningsselskapet.

Den nye redningsskøyta er en av Redningsselskapets største skøyteklasser med en lengde på 22 meter, og er i likhet med de andre fire redningsskøytene i Ulstein-klassen bygget ved det svenske verftet SwedeShip AB. 

Skøyta drives av to vannjet-motorer, som frakter opp mot 9 000 liter med vann i sekundet, og som til sammen har en effekt på opp mot 4000 hestekrefter. I tillegg til å ha det siste innen søk- og kommunikasjonsutstyr, har skøyta også en brannkanon på dekk, som kan fjernstyres inne fra styrhuset, og som har en kapasitet på 4000 liter vann i minuttet.

Les også:  Nye lufthavner for Tårnsenteret i Bodø

RS 176 vil ha base i Bodø og på Lovund og med en slepekraft på 12 tonn, en toppfart på 38 knop og en rekkevidde på drøyt 400 nautiske mil, vi skøyta ta rollen som en viktig ressurs i den kystnære beredskapen i nordområdene.   

På den nye redningsskøyta finnes også en såkalt «Rescuerunner» – en ombygd vannskuter – til bruk i søk- og redningsaksjoner nære land. Dette fartøyet skal – etter ønske fra donator bære navnet «Rigmor» etter Morten Simonsens mor.  

– Det er en stor dag og en glede for meg og vår familie at fartøyet, oppkalt etter vår far, skal seile langs kysten i mange år fremover, sier Simonsen.

Les også:  Arctic Race of Norway: Må ha over 100 løypevakter i Bodø

RS 176 er den tredje skøyta i Redningsselskapets flåte som seiler uten fysiske kart, men med godkjente digitale kartsystemer (ECDIS). Tilsvarende system er installert i redningsskøyta «Oscar Tybring V», som operer utenfor kysten av Øst-Finnmark, og RS «Elias» i Stavanger. 

– Jeg sitter igjen med en grenseløs følelse av stolthet og ære på en dag som denne. Morten Simonsens ønske om å gi noe tilbake til det norske folk er direkte rørende. Dette er en enestående gave, som skiller seg ut i Redningsselskapets mer enn hundre år lange historie, sier generalsekretær Grete Herlofson i Redningsselskapet. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.