Nordnorsk kunstsenter ligger i Svolvær, og her kan alle kunstnerne i Nordland søke utstillingsplass og oppleve kunstutstillinger fra kollegaer.
Fra de tre første kunstsentrene ble etablert i Bergen, Trondheim og Stavanger i 1976, eksisterer det i dag 15 kunstsentre, fra Sámi Dáiddaguovddáš i nord til Agder kunstsenter i sør. Hvilken betydning har de kunstnerstyrte sentrene for et levende kunstliv med produksjons- og visningsmuligheter?
– Ved inngangen til 2023 er det interessant å fastslå at kunstnerstyring er blitt en bortimot to hundre år gammel tradisjon i norsk kunstliv. Kanskje er det slik som mange kunstnere hevder, at denne organisasjonsformen er et viktig korrektiv til andre maktstrukturer, sier fagredaktør Marit K. Lykken Flåtter.
Antologien «Kunstsentrenes vekselstrøm» er et innlegg i debatten om kunstsentrenes fremtid. Bidragsyterne drøfter temaer som kunstnerstyring, maktfordeling og ytringsfrihet. Hva betyr det for publikum at det finnes kunstnerstyrte arenaer over hele landet? Ligger det viktige premisser for kunstforståelse i den kunstnerstyrte modellen? Eller motsatt, står den i veien for faglig utvikling og profesjonalisering?
Utgivelsen har bidrag fra Märit Aronsson-Towler, Joachim Friis, André Gali, Mina S. Haufmann, Geir Bergersen Huse, Merete Jonvik og Hanne Hammer Stien, Sissel Lillebostad, Mari Opsahl, Eivind Slettemeås, Stephanie Serrano Sundby, Hilde Sørstrøm og Synnøve Vik. Omslaget er basert på verket Still Life 2021 av Lin Wang, som ble vist på Trøndelag senter for samtidskunst i 2022.