Angela Merkel vil ha en million ladestasjoner i Tyskland innen 2030. – Nå må regjeringen i Norge gjøre som Tyskland og si hvor mange ladestasjoner de mener det bør være i Norge framover, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Utviklingen i Norge går feil vei. Skal vi nå målet om at alle nye biler fra 2025 skal være nullutslippsbiler, i praksis elbiler, må regjeringen komme med en mer konkret plan for utbygging av ladeinfrastruktur, sier Sødal.
Nylig kom Statistisk sentralbyrå (SSB) med tall som viste at forholdet mellom antall ladere og antall elbiler stiger. NAF har beregnet at vi trenger 5000 hurtigladere innen 2025.
– Vi trenger flere ladere, og vi trenger raskere ladere. De nyeste elbilene kan lade raskere enn den norske standarden på 50 kW, sier Sødal. – Vi må få på plass lynladere raskt, for å få ned ladetiden. Skal folk følge politikernes oppfordring å gå over til elbil, må de være trygge på at de får ladet, forklarer han.
Det var ingen ambisjoner for ladedekningen da miljøvernminister Ola Elvestuen presenterte en plan for alternativt drivstoff før sommeren.
– Markedet fikser ikke dette alene. Regjeringen må komme med konkrete målsettinger, slik Tysklands forbundskansler Angela Merkel gjør. Det er viktig at regjeringen har større ladeambisjoner enn de har vist til nå, om de mener alvor med en overgang fra bensin- og dieselbiler til elbiler, mener NAF-rådgiveren.
– Fortsatt har vi til gode å se en plan fra regjeringen på hvordan de har tenkt å løse dette. Nå er det på tide å komme med en forpliktende ladeplan, avslutter han.