Hvert år har forsikringsselskapet If fire-fem saker der biler har fått til dels alvorlige karosseriskader fordi hjulene har løsnet under fart.
– Det er bare flaks at mennesker ikke kommer alvorlig til skade. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen på motorveien, er det lett å tenke seg konsevensene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er mye høyere enn hva som blir som blir meldt inn til forsikringsselskapene. Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfelle føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet, sier informasjonssjefen i If.
Det er som regel rundt tiden hvor folk skifter fra sommerdekk til vinterdekk – eller den andre veien – at skadene skjer med muttere som løsner og dekk faller av. Grunnen er at smårystelser får én eller flere nylig tilskrudde muttere til å bevege seg hvis de ikke er skrudd godt nok til. Deretter bare baller det på seg.
– Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel etter 10-12 kjørte kilometer i etterkant av hjulskift. I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. En hjulmutternøkkel koster fra en hundrelapp og oppover, sier Sigmund Clementz.