Takket være en to hundre år gammel idé kan Magnus Andre Hardy og Andreas Nyhagen Vikan ved Gjensidige sitt kontor i Bodø dele ut 23 millioner kroner til kundene i området. I gjennomsnitt får kundene 2600 kroner hver.
For 14. år på rad deler Gjensidige ut aksjeutbytte til eierne. Mesteparten av dette går til Gjensidigestiftelsen, som sender utbyttet videre til kundene.
– Kundeutbyttet er en fantastisk kundefordel og et av årets høydepunkt. Våre kunder i Bodø får utbetalt rundt 23 millioner kroner, sier Magnus Andre Hardy som er rådgiver for privatkundene i området.
Han tror kundene setter pris på dette bidraget i en tid der høy prisvekst og renteøkninger kan skape økonomiske utfordringer for mange.
– Vi er veldig glade for at skadeforsikringskundene våre nok en gang får mesteparten av det utbyttet Gjensidige betaler til sine eiere, sier Andreas Nyhagen Vikan, rådgiver for næringslivet. Den spesielle ordningen gjør at Gjensidigestiftelsen i år betaler 2,4 milliarder kroner til 860.000 kunder over hele landet. Siden 2010 er det betalt ut mer enn 27 milliarder kroner.
På 1800-tallet ble det dannet mange små, lokale forsikringsselskaper rundt omkring i Norge, som ble eid av kundene. I nyere tid har nesten alle gått sammen i Gjensidige.
I 2010 ble Gjensidige notert på Oslo Børs, men det gjensidige forholdet mellom kunder, lokalsamfunn og forsikringsselskap ble videreført av den største eieren, som er den kundestyrte Gjensidigestiftelsen.
I tillegg til å dele det ordinære aksjeutbytte fra Gjensidige med selskapets skadeforsikringskunder, deler Gjensidigestiftelsen ut betydelige midler til samfunnsnyttige formål.
Frivillige lag og organisasjoner kan søke om midler, og alle skadeforsikringskunder i Gjensidige kan engasjere seg i stiftelsen.