Lindorff gjør inkassobetaling enklere med eFaktura

jobbsøknad

Lindorff satser på forbrukervennlige løsninger, og lanserer sammen med PostNord Strålfors og Nets en eFaktura-løsning som gjør inkassodokumenter lett tilgjengelige i nett- og mobilbank.

Tjenesten lanseres en av de nærmeste ukene, og Lindorff er først ute med dette i Norge. eFaktura-løsningen vil bidra til å forenkle betalingsprosessen rundt regninger som har gått til inkasso.

– Stadig flere ønsker en enklere måte å betale regningene sine på, og derfor vil vi nå ta i bruk en eFaktura-løsning som gjør dette mulig også for inkassokrav, sier Siv Hjellegjerde Martinsen, administrerende direktør i Lindorff.

Selv om mange forbrukere foretrekker å forholde seg til fakturaer i nettbanken eller andre digitale kanaler, vil Lindorff også fortsette å sende brev i papirform til dem som ønsker det.

Les også:  Ti viktige boligtips under coronakrisen

Det er i dag mer enn 3,2 millioner registrerte eFaktura-brukere i Norge, som kan nås med den nye løsningen.

– Vi jobber strategisk med å digitalisere våre kunders kommunikasjon og forventer at denne løsningen vil bidra til å digitalisere inkassobransjen ytterligere, sier Thomas Barreth, administrerende direktør i PostNord Strålfors.

Den nye Postloven, som iverksettes til sommeren, legger opp til at posten skal leveres kun annenhver dag. Med den nye eFaktura-løsningen vil inkassokrav leveres raskere og man vil i stor grad unngå at de sendes til feil adresse.

– Vi ser at digitale løsninger gjør det enklere å unngå feil i betalingsprosessen. Det er bra for alle, ikke minst forbrukerne. Med den nye eFaktura-tjenesten tilpasser vi en eksisterende tjeneste til nye dokumenttyper. Sammen med Bits jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre betalingstjenester, og vårt mål er å digitalisere samtlige papirfakturaer, sier Dagfinn Sund. Han er forretningsansvarlig for eFaktura i Nets.

Les også:  Nå er koronasvindlerne her

Inkassobransjen sender mye fysisk post, og Lindorff alene sender mer enn 1,6 millioner papirbrev årlig, hvorav 1,1 millioner går til privatpersoner. Selskapet er opptatt av å møte forbrukerne der de er, og ser at stadig flere ønsker digitale løsninger og kommunikasjon. Av Lindorffs utsendte brev til privatpersoner i fjor var 55 prosent digitale, opp fra 24 prosent året før. 

– Den digitale utviklingen gir oss mange muligheter til å drive mer effektivt, miljøvennlig og, ikke minst, forbrukervennlig. Samtidig ser vi at stadig flere mennesker i Norge har problemer med å gjøre opp for seg, og at de som allerede sliter, sliter mer. For å hjelpe disse personene er det helt nødvendig at vi følger dem opp personlig gjennom samtaler og rådgivning, sier Hjellegjerde Martinsen.

Les også:  Coronakrisen i påsken: Arrangerer Norges største strømme-festival

Hver dag snakker Lindorffs rådgivere med 3000 mennesker på telefon, og daglig inngår selskapet mellom 600 og 800 betalingsavtaler gjennom dialog i ulike kanaler. Lindorff bistår også med å inngå offentlige og utenrettslige gjeldsordningsavtaler for folk som ikke har evnen til å betale og som skylder penger til flere parter. I 2018 bisto selskapet over 8000 personer med å få på plass slike gjeldsordningsavtaler.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.