LESERINNLEGG: Rekordhøye drivstoffpriser i 2022

shell

I fjor fikk ordet «fylleangst» en ny betydning for de fleste, for hvert besøk på en bensinstasjon ble en dyr affære. En gjennomsnittlig bilist har betalt ca 4500-5000 mer for bensin og diesel i fjor, enn året før.

Av: Roy Steffensen, Stortingsrepresentant, Rogaland, Medlem av Finanskomiteen, Fremskrittspartiet.

En økning på mellom 30-40 %, og noe som kommer på toppen av dyr strøm, økte matvarepriser og stigende rente.

Det er mange faktorer som påvirker hva endelig pumpepris blir, og politikere kan ikke detaljstyre prisene, men er det noe vi på Stortinget kan gjøre så er det å justere avgiftene. Frp har foreslått at i den ekstraordinære situasjonen vi nå står i, burde drivstoffavgiftene vært fjernet. Det ville gitt en redusert pumpepris på 7-8 kr literen for bensin og diesel.

Les også:  I dag sendes de første skattemeldingene ut – 70 prosent ligger an til å få penger igjen

Jeg trodde dette var noe Sp og Ap ville støttet opp om, spesielt siden de våren 2021 drev valgkamp på reduserte drivstoffavgifter (Sp) og reduserte drivstoffavgifter i distriktene (Ap). Da var gjennomsnittsprisen 16,52 kr og 15,51 kr for bensin og diesel, mens i fjor var snittprisen på rekordhøye hhv 21,78 kr og 21,72 kr.

Senterpartiets Per Martin Sandtrøen har i flere leserbrev fortalt hva Sp har gjort. Det er at regjeringen har kuttet veibruksavgiften på bensin og diesel. Det er korrekt. Men det han unnlater å skrive er at CO2-avgiten er økt mer, slik at de totale bensinavgiftene har økt fra 6,38 kr i 2021 til 6,91 kr nå i 2023. I tillegg har diesel fått økt innblandingskrav av biodrivstoff, og NAF har derfor omtalt regjeringens selvskryt av drivstoffkutt som en ren bløff. Noe det vitterlig er for de privatbilistene som er avhengig av bil i hverdagen. 

Les også:  Boligmeldingen: – Regjeringen har ikke svar på boligkrisa i byene

Vi står fortsatt i en ekstraordinær situasjon med ekstreme priser, og halvparten av landene i Europa har valgt å møte denne med å redusere drivstoffavgiftene. Til og med miljøpartiet de Grønne som sitter i regjering i Tyskland har redusert drivstoffavgiftene. Det er mye jeg ikke så for meg skulle skje med denne regjeringen, men at bilistene ville vært bedre stilt om vi hadde et tysk miljøparti til å styre fremfor Vedum, det hadde jeg ikke helt sett for meg.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.