Menigheter i Den norske kirke får til sammen seks millioner kroner til å lage digitale tilbud i advents- og juletida.
Kirkerådet legger på 3,5 millioner kroner og mer enn dobler midlene som Den norske kirke har fått fra barne- og familiedepartementet får til bruk på digitale tilbud i adventstida. Totalt blir seks millioner delt ut til lokale menigheter som ønsker å satse på nett fram mot jul.
– Jeg er enormt stolt over de mange lokale kirkene som har kastet seg rundt, mange av dem for andre gang dette året, for å lage gode digitale tilbud og være til stede på nettet og i sosiale medier. Det gjør de i tillegg til at de også forsøker å holde kirken fysisk åpne så langt det er mulig, i henhold til smittevernreglene. Lokalkirken over hele landet strekker seg virkelig langt for å skape jul for folk, sier Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum.
Mange menigheter har laget digitale tilbud gjennom hele koronatiden og vil gjøre et ekstra løft inn mot jul. Med de nye midlene blir det nå mulig for flere å produsere innhold inn mot en førjulstid der det ikke er mulig å møtes på samme måte som til vanlig.
– Disse midlene vil gi lokalkirken mulighet til å fylle ut tilbudet i adventstiden og til julehøytiden. Alle ansatte er opptatt av at kirken på tross av begrensingene skal være en viktig del av jula, og dette er et kjærkomment bidrag. Takk til alle ansatte som på hver sin måte jobber på, sier Martin Stærk, leder i Norges Kirkevergelag.
I forrige uke ble det klart at Barne- og familiedepartementet gir totalt fem millioner kroner til digitale tilbud fra tros- og livssynssamfunn i adventstida. Av disse midlene får Den norske kirke 2,5 millioner kroner – og Kirkerådet har altså bestemt seg for å legge på 3,5 millioner på summen som deles ut til menighetene. STL (Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn) og Norges kristne råd får 1,25 millioner hver.
Over 190 søknader er kommet inn fra menigheter over hele landet, på til sammen 13 millioner kroner.
– Søknadene viser stort mangfold og kreativitet og en enorm innsatsvilje fra ansatte og frivillige i kirken. De digitale advent- og juletilbudene spenner fra digitale julekalendre, konserter, talkshow, julemusikal, julegudstjenester for små og store, lysmesser og skolegudstjenester. De dekker et variert uttrykk for alle målgrupper og det er tilbud på flere språk, forteller Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet.
Flere av de ulike produksjonene fra rundt om i landet vil være tilgjengelige på Den norske kirkes Facebooksider, og mange menigheter legger ut informasjon om sine digitale sendinger på skjerikirken.no. Oppsøk også din lokale menighets nettsider for mer informasjon.