Hvorfor bør du ha en LinkedIn-profil i 2019?

randstad

Enten du er aktiv jobbsøker eller engasjert arbeidstaker har du sikkert hørt mange ganger at du bør være på LinkedIn. Hva er det egentlig som gjør dette til noe mer enn bare enda et sosialt nettverk, og hva kan du få igjen ved å være en aktiv bruker? Er det noe poeng å være der om du treffer få fra egen bransje?

Ca 1, 2 millioner nordmenn har en profil på LinkedIn, så det er fortsatt et stykke igjen til feks Facebook. Kanskje du ikke befinner deg i en yrkesgruppe der det er så vanlig å være på LinkedIn? Da tenker du kanskje at det ikke er så farlig? Du får jo ikke nettverket med noen innen egen bransje uansett? Det er derimot en annen gruppe som er overrepresentert på nettverket, og som før eller senere kan bli svært avgjørende for din videre karriere.

– Så og si alle som jobber innen bemanning og rekruttering er til stede, og du kan være helt sikker på at det ikke er noen som bruker nettverket mer enn det disse gjør. Har du lyst til å bli funnet, og følge med på hva som finnes av ledige stillinger og muligheter, så er du på rett sted, forteller Christian Børresen, markedssjef i Randstad Norway.

Rekruttererne har også ofte en utvidet versjon av LinkedIn som heter LinkedIn Recruiter. Dette er et svært sterkt verktøy, som gjør at de kan søke etter alle typer informasjon du har på profilen din. Her har du enda et argument for å ha en tipp topp profil!

– Selv om Finn har en enorm markedskraft i Norge, så er det også mange andre som banker på døren. Google for Jobs er på vei inn i landet, og vil antageligvis bli lansert i løpet av året. Facebook tenker på tilsvarende løsninger, og andre jobbportaler kan etterhvert vokse fram. I mange bransjer er det flere jobber enn jobbsøkere. Dette gjør at arbeidstakere må være kreative når de lager stillingsannonser, og derfor er det ikke bestandig Finn som er den beste kanalen, sier Børresen.

– Mange jobber legges for eksempel først ut på LinkedIn. Det kan være en billig og grei måte for en arbeidsgiver å poste en annonse, og dermed kan du få nyss om en stilling tidlig. Har du allerede sett deg ut interessante arbeidsgivere eller bransjer kan det også være lurt å følge disse. Meld deg inn i grupper og følg firmaer. På den måten kan du knytte kontakter og bygge nettverk. Kanskje de til og med kontakter deg før stillingen lyses ut.

Har du en profil på Linkedin vil du dukke opp når arbeidsgiver eller rekrutterer søker på navnet ditt. Forsøker du å google ditt eget navn, så vil LinkedIn-profilen mest sannsynlig dukke opp som ett av de aller øverste treffene.

– Det er mange år siden det ble vanlig å søke opp en jobbsøker på Google, og du vil helst fremstå på en profesjonell måte. Har du en LinkedIn-profil er det stor sannsynlighet for at rekruttereren sjekker denne. Du har sikkert hørt at du bør ha en Facebook-profil som ser bra ut. Det er nok riktig, men alle forstår at mennesker også har en privat side. Det gjelder også de som vurderer om du er passende til jobb. Så fremt du ikke har ekstreme interesser og meninger, kan Facebook være en fin måte og vise fram sine private sider på. På LinkedIn derimot bør du framstå så profesjonell som mulig i forhold til stillingen du søker, sier Børresen

Selv om du ikke er på aktiv jobbjakt i dag, så vil du i løpet av en yrkeskarriere bytte jobb flere ganger. Som en investering i din egen merkevare er det nyttig å bygge et bredt nettverk med relevante kontakter som du kan høste av den dagen du er i markedet for ny jobb. Vurder hva slags nettverk du ønsker.

– Noen knytter bare kontakt med de som de har møtt ansikt til ansikt og hatt en relasjon med. Andre er aktive og legger til personer de ikke kjenner, men mener de kan ha gjensidig nytte av å dele nettverk med. Det er ingen tvil om at et godt nettverk både øker din egen markedsverdi og i tillegg får deg raskere i sirkulasjon dersom du skulle være i markedet for en ny stilling, avslutter Christian Børresen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.