Her tester Hurtigruten den grønne teknologien på hybriddrevne MS Fridtjof Nansen i fjordene utenfor Kleven verft. Ekspedisjonscruiseskipet er klar allerede til nyttår. Derfor lanserer Hurtigruten ekstraseilinger – blant annet til Norge.
Med store batteripakker og grønn teknologi er MS Fridtjof Nansen, sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen, verdens første hybriddrevne cruiseskip.
Det banebrytende ekspedisjonsskipet, som bygges ved Kleven verft i Ulsteinvik, skal leveres innen utgangen av 2019. Det er i god tid før jomfruturen som går fra Hamburg til norskekysten 1. april. Derfor legger Hurtigruten nå til en rekke eksklusive ekstraseilinger.
– Denne type seilinger er vanligvis bare tilgjengelige for spesielt inviterte gjester. Vi har lyst til å dele den spesielle muligheten med flere, og gi flere gjester muligheten til å oppleve den helt unike MS Fridtjof Nansen, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
De første turene går fra London (7. mars), Liverpool (12. mars) og Portsmouth (17. mars). De 5 netter lange seilingene tar gjestene med til håndplukkede destinasjoner rundt de britiske øyene, som Isles of Scilly, Fowey, Isle of Man og Darthmouth.
Oslo får også besøk av Hurtigrutens nye hybridskip. En 4-dagerstur som starter med en spektakulær passering av Tower Bridge i London tar gjestene med gjennom Kielkanalen, innom Aalborg i Danmark før skipet ankommer den norske hovedstaden. Skipet skal ligge til kai i Oslo fredag 27. og lørdag 28. mars.
MS Fridtjof Nansen er med sine rundt 500 gjester spesialbygget for noen av de mest spektakulære farvannene i verden.
Den siste uken har skipet gått gjennom prøveturer i farvannene utenfor Kleven Verft. Med Vestlandsfjordene og Sunnmørsalpene som spektakulære omgivelser har den grensesprengende teknologien blitt satt på prøve. Også batteripakkene ble brukt på prøveturene.
– Vi er ekstremt fornøyde med resultatene av prøveturene. Hun gjorde det faktisk så bra at vi var ferdige med alle testene en hel dag før planen. Med erfaringen fra byggingen av MS Roald Amundsen, er vi helt sikre på at vi skal levere et av verdens mest avanserte skip innen utgangen av året. Sammen med Hurtigruten, har våre ansatte, underleverandører og samarbeidspartnere på Fosen verft gjort en fantastisk jobb, sier administrerende direktør Kjetil Bollestad ved Kleven verft.