Dette må du vite om merkingen på bildekk

hkstrategies

I bilens vognkort finner du en serie med tall og bokstaver som forteller deg hvilke dekk som passer til din bil. Det er ofte mer enn ett alternativ, så bilisten kan i mange tilfeller velge det de selv synes er best – hvis man vet hvordan han skal tolke merkingene. Et eksempel på denne merkingen er: 205/55 R 16 94 V XL.

– Du bør kunne noen grunnleggende ting om dekkmerking for å kunne velge riktig dekk til din kjørestil. Hvis mer enn en dekkstørrelse passer til bilen, kan du påvirke komfort og kjørefølelse med hvilke dekk du velger, sier Kjetil Røssel, produktsjef i Nokian Tyres.

De to første tallene i merkingen 205/55 R 16 94 V XL forteller deg dekkbredden og dekkprofilen (høyden på sideveggen). I eksempelet er dekket 205 millimeter bredt. Dekkprofilen betyr derimot forholdet mellom dekkets bredde og høyden på sideveggen. I dette tilfellet her er høyden på dekket 55 prosent av dekkbredden.

Dersom et dekk har bredde og profil på 225/45, er dekket 20 millimeter bredere enn forrige eksempel, men profilen er klart lavere. Om man velger en annen dekkstørrelse enn det som bilen er registrert med, må man være klar over at ifølge norsk lov må man holde seg innenfor +/-5% av den totale rulleomkretsen til hjulet.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

Profilen til dekket påvirker bilens kjørefølelse. Styrefølelsen til et bredt dekk med lav profil er bedre enn et smalt og dekk med høy profil. Dekket reagerer mer følsomt på førerens rattutslag, svinger bedre og passer for bilister som er ute etter rask manøvrerbarhet og sportslighet.

– For de som setter pris på kjørekomfort kan et smalere dekk med og høyere profil være mer egnet fordi det ikke reagerer like følsomt på spor og ujevnheter i veien. Et smalere dekk kan i visse sammenhenger også tryggere om det er mye vann på veien eller i løs snø, fordi det er mindre kontaktflate som skal komme gjennom vannet/snøen og ned til underlaget enn et bredt dekk, sier Røssel.

Bokstaven R i 205/55 R 16 94 V XL refererer til strukturen til dekket og betyr at dekket har en radialkonstruksjon. Det er ikke nødvendig å være spesielt oppmerksom på denne merkingen, for i dag er alle personbildekk i Norge radialdekk. Diagonaldekk er ikke lenger i bruk.

– Det fjerde tallet i merkeringen 205/55 R 16 94 V XL er viktig, fordi det forteller deg diameteren på felgen i tommer. I eksemplet er over er diameteren på felgen 16 tommer. Bilprodusentens anvisninger angående felgstørrelse bør som regel følges. For eksempel krever sportslige biler ofte minst 17-tommers felger, fordi mindre felger ikke har innvendig plass til store nok bremseskiver, sier Røssel.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

– Det siste tallet i dekkmerkingen 205/55 R 16 94 V XL er også viktig, fordi det forteller deg hvilken lasteindeks som kreves til bilen. I eksemplet brukt her er lasteindeksen 94. Det betyr at dekket er godkjent for å bære last på 670 kilo hver. En bil kan godt bruke dekk med høyere lasteindeks, men kan ikke ha lavere for ellers slites de raskere enn vanlig og eller kan bli skadet under kjøring, fortsetter Røssel.

Den nest siste bokstaven i 205/55 R 16 94 V XL angir dekkets hastighetsindeks, det vil si den maksimale hastigheten som dekket er godkjent for. De vanligste hastighetsindeksene for sommerdekk er T (190 km/t), H (210 km/t og V (240 km/t) og i eksempelet V betyr at dekket kan kjøres i maksimalt 240 kilometer i timen. Selv om det ikke er tillatt å kjøre i denne hastigheten i Norge, må hastighetsklassen til dekket tilsvare bilens topphastighet i henhold til EU-direktivet. En viktig ting å merke seg er at i Norge trenger man ikke å følge spesielt godt med på hastighetsindeks når man velger vinterdekk da vinterdekk kun har krav om å ha minimum Q (160 km/t).

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

– Dekkets hastighetsklasse bør velges i henhold til bilprodusentens anbefaling også av sikkerhets- og komforthensyn når det gjelder sommerdekk, fordi lavere enn anbefalt hastighetsindeks kan forringe bilens kjøreegenskaper, som manøvrerbarhet. Høyere hastighetsindeks kan derimot redusere kjørekomforten, sier Røssel.

Den siste bokstavkombinasjonen 205/55 R 16 94 V XL i eksemplet er ikke alltid med i merkingen. Bokstavene XL betyr at dekket er utviklet for høyere lasteindeks enn et dekk uten XL-merking. I vårt eksempel er lasteindeksen 94 (670 kg). Hvis lasteindeksen var standard for denne størrelsen (91 = 615 kg), ville XL-merkingen ikke være nødvendig. XL-betegnelsen erstatter den tidligere RF-betegnelsen (forsterket struktur).

Dette er tingene dekkmerkingene betyr:

205: Dekkbredde i millimeter

55: Dekkprofil. Høyden på sideveggen er 55 prosent av dekkbredden.

R: Dekkets konstruksjon, dvs. et radialdekk.

16: Felgens diameter i tommer.

94: Lasteindeks

V: Hastighetsindeks, dvs. maksimal hastighet. V betyr 240 km/t. (Vinterdekk må i Norge ha minimum Q-160 km/t)

XL: Ekstra belastning, dvs. økt lasteindeks.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.