Bedrifter som gjør suksess på nett

Det er ingen hemmelighet at det er på nett det skjer i dag, og at det kan være viktig å ha en digital tilstedeværelse nesten uansett hvilken bransje man jobber i. Det er likevel ikke slik at man oppnår umiddelbar suksess bare ved å opprette en nettside eller -butikk, da det krever mye å komme seg gjennom nåløyet. Men hvilke bedrifter er det som faktisk oppnår mest suksess på nett? Her ser vi på noen eksempler på nisjer hvor man kan lykkes dersom man først slår gjennom.

Nettcasino og bettingsider

Pengespill-industrien har alltid vært kjent for å være suksessfull, med alt fra store casino i Las Vegas til mindre bedrifter som tjener godt på å tilby sine spill og tjenester. Og spesielt med utviklingen av casino online, har industrien bare vokst seg større og større. Det er nå enklere enn noen gang å tilby sine tjenester til spillere verden over, og det er også stadig flere spillere som er på utkikk etter raske og enkle spillmuligheter. Dette gjør at mange nettcasino og bettingsider opplever stor økonomisk suksess.

Det er dog ikke slik at å opprette et nettcasino er en rask og enkel løsning. Avhengig av hvor man skal opererer og hvilke tjenester man skal tilby, er det nemlig mye som må på plass: inkludert reguleringer, betalingsmetoder, kundeservice osv. Det finnes mange pakkeløsninger som gjør det enklere å komme i gang, men for å kunne slå gjennom konkurransen, gjelder det selvfølgelig å være best. For å få til dette må man blant annet ha en klar markedsføringsstrategi, og kunne tilby noe unikt for spillere. Dette er enklere sagt enn gjort med tanke på hvor mange tilbud som allerede finnes der ute, men det er fortsatt mulig å speile seg inn på en nisje.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Dersom man er interessert i industrien, men ikke ønsker å opprette et spilltilbud selv, finnes det også andre suksessfulle markeder å sjekke innenfor pengespill. Dette inkluderer blant annet såkalte affiliatesider, som fungerer som tredjeparter som sender spillere videre til ulike casino og får en provisjon for dette. Slike nettsider baserer seg mye på SEO og andre former for markedsføring, og krever generelt lite for å komme i gang. Dette er grunnen til at mange velger å sette opp en slik nettside «på siden» eller som en hobby, gjerne i håp om at det kan bli noe å jobbe med i fremtiden.

Markedsføringsbyrå og frilansere

Så langt har vi allerede nevnt markedsføring flere ganger, og dette er fordi det er en viktig del av enhver bedrift. Nettopp derfor har også bedrifter som jobber med ulike former for markedsføring opplevd mye suksess, da det er et behov mange har når de skal starte en nettbasert bedrift eller ønsker å nå ut til flere kunder. Mange tror at det å opprette en nettside og sette i gang en bedrift er raskt og enkelt gjort, men opplever fort at det krever mye kunnskap som man kanskje ikke sitter på selv. Da kan det være greit å få hjelp av noen som vet hva de holder på med når det kommer til alt fra teknologi til sosiale medier.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Markedsføringsbyråer kan jobbe med så mangt, og kan blant annet spesialisere seg på SEO, sosiale medier, betalt reklame, nettsideutvikling og/eller andre relevante oppgaver. Ofte tilbys en komplett pakke som dekker alt man trenger for å opprette og vedlikeholde sin nettside, noe som gjør at man som bedriftseier kan slappe av og fokusere på selve produktene eller tjenestene sine. Noen byråer tilbyr alt av arbeid in-house, mens andre benytter seg av frilansere eller konsulenter for visse oppgaver.

Noen har også bare behov for hjelp med spesifikke oppgaver når det kommer til markedsføring, og her er det mange privatpersoner som jobber med å tilby slike tjenester. Dette kan for eksempel være personer som jobber som tekstforfatter, fotograf, utvikler eller noe annet på en frilans- eller konsulentbasis. Slike personer har gjerne et eget selskap eller enkeltmannsforetak og en nettside hvor de reklamerer for tjenestene sine, istedenfor å være ansatt i et byrå. Det å være frilanser generelt blir mer og mer vanlig, da mange ønsker å jobbe selvstendig og tilby sine tjenester på sine egne premisser. Og uansett om man jobber med fysisk arbeid i den virkelige verden, vil det å ha en tilstedeværelse på nett være viktig.

Påvirkere

Noe som ikke var en ordentlig rolle for få år siden, men i dag er en lukrativ industri, er når det kommer til såkalte influencere – eller påvirkere på norsk. Dette er rett og slett privatpersoner eller grupper som jobber med å publisere innhold på ulike kanaler, som blant annet sosiale medier og egne nettsider, og tjene penger gjennom sin egen påvirkningskraft. Det er her viktig å ha en lojal følgerskare og vite hvordan man når ut til og kan påvirke folk, for å få gode resultater.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Noen ser gjerne ikke på dette som en jobb, men det er i dag mange som jobber 100 % som påvirker. De kan da tjene inn penger på mange ulike måter, men det meste har i bunn og grunn med salg å gjøre. De kan blant annet selge annonseplasser på plattformen sin, som de vanligvis produserer og publiserer selv, eller bli leid inn som påvirker for andre kanaler. Videre kan de utvikle egne produkter og tjenester som de kan selge, eller gjennomgå samarbeid med bedrifter for en viss prosentandel, provisjon eller lignende. Mulighetene er mange, og de som får det til, kan gjøre det virkelig stort.

Ettersom dette er en veldig ny rolle i samfunnet, er det vanskelig å si hvordan fremtiden kommer til å være for influensere. Noen har dog troen på at industrien har kommet for å bli, og det tilbys nå blant annet en egen influenser-linje i Norge. Etter hvert som denne industrien utvikler seg, kan det og forventes at nye bedrifter og roller dukker opp som vi i dag ikke kan se for oss, da det avhenger av hvordan markedet beveger seg og hva som kan bli relevant og nødvendig i fremtiden.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Bodoeposten.no