ANNONSE: Er det lov å bruke norsk vimpel i markedsføring?

I markedsføring kan man bruke mange virkemidler for å få frem et budskap. Ofte bruker man bilder og/eller videoer for å oppnå ønsket effekt hos mottakeren. For mange som promoterer for eksempel turistattraksjoner i Norge eller turer gjennom Norge, vil det være naturlig å bruke en norsk vimpel som symbol. Men er det lov å bruke norsk vimpel eller flagg i markedsføring? Her skal vi se på nettopp det og hva reglene sier, samt hvilken verdi flagget kan ha i markedsføringssammenheng. 

Norsk vimpel som symbol

Ifølge Patentstyret er det lov å bruke norsk vimpel og symbol som pynt på produkter. Det er derimot ekstremt strenge regler for bruk av det norske flagget i et varemerke, og dette må søkes om. Utenom det står norske bedrifter nokså fritt til å bruke flagget og norsk vimpel som symbol. Dette gjelder derimot ikke for det norske riksvåpenet. 

Det man må være påpasselig med er å ikke bruke flagget som symbol i villedende reklame eller på en måte som kan virke krenkende på flagget. Dette styres av markedsføringsloven. Et eksempel vil være å bruke det norske flagget som symbol på et produkt som for eksempel er dansk og produsert i Danmark. 

Det norske flagget som effektivt markedsføringsmiddel

Når det norske flagget og vimpel brukes i markedsføringssammenheng, har det nokså høy verdi blant forbrukerne. Det fungerer som et slags kvalitetsstempel på for eksempel norskproduserte matvarer og andre goder, som er av god kvalitet. Det norske flagget er på grunn av det ettertraktet å bruke blant produsenter. 

En kreativ måte bruke dette på kan være å ha en fysisk norsk vimpel hengende utenfor kontorbygningen. Du får blant annet tak i vimpel hos Langkilde & Søn. Dette vil vise kunder og samarbeidspartnere at man er et norsk kvalitetsmerke. Vimpler kan enkelt bestilles via www.langkilde-flagg.no

Historisk bruk av norske flagg

Bruken av norske flagg og vimpel i reklamesammenheng har foregått i mange år. Det norske flagget er et historisk symbol som holder høy verdi i det norske samfunnet. Derfor er det uhyre viktig å ikke misbruke flagget. All mislighold vil anses som respektløst overfor kongeriket Norge. 

Vimpel og norske flagg vil fortsette å fungere som symboler for norske varer og bedrifter i mange år fremover. Det holder fortsatt høy markedsføringsverdi og fungerer som et sterkt virkemiddel blant forbrukerne. Enten det gjelder firmaer som tilbyr turer i Norge eller som tilbyr norskproduserte matvarer. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Bodoeposten.no