Bagasjekaos i sommer

Streik og bagasjekaos medvirket til at Tryg Forsikring hadde over dobbelt så mange reisesaker i sommer som i fjor. – Aldri før har vi hatt så mange saker med forsinket bagasje, og totalt er vi langt over normalen, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg.

Tallene for juni og juli viser en økning i antall reisesaker på nær 140 prosent i forhold til i fjor, og årets tall er vel 25 prosent høyere enn for tilsvarende periode i 2019 som var det siste normale året før pandemien.

Les også:  Ankesaken om Nordkapp: – Nok en seier for friluftslivet og allemannsretten

– Med oppheving av koronatiltakene er det ikke overraskende at nordmenns reiselyst vendte tilbake, men vi i Tryg har hatt en av de travleste somrene på mange år. I den mest hektiske perioden med SAS-streik og bagasje som hopet seg opp på europeiske flyplasser rundt om, glødet telefonlinjene inn til vårt kundesenter døgnet rundt. Nær 11000 kunder har ringt oss for hjelp og råd knyttet til streik, forsinkelser, tapt bagasje og avbestillinger, sier han.

Les også:  På tirsdag er det gapahukens dag

Topp 4 reisesaker Tryg har mottatt i sommer:

  • Reisesyke (syk på reisen)
  • Reisegods (tapt bagasje)
  • Avbestilling
  • Forsinket bagasje

– Antallet saker med forsinket bagasje har vært det dobbelte som i normale år, så man kan trygt si at det har vært utfordrende å håndtere en situasjon med tidvis kaos rundt bagasjehåndteringen på mange av de store flyplassene i Europa. Samtidig er vi takknemlig for at flertallet av våre kunder melder sine krav inn digitalt, noe som forenkler prosessen, og i mange tilfeller er sakene løst automatisk, sier Brandeggen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.