Salgsstart for ladbare Mercedes-Benz C-Klasse dieselhybrid

Mercedes-Benz

Ladbare C-Klasse er tilbake, og det i kombinasjon med den effektive dieselmotoren OM 654. Høydepunktene inkluderer opptil 55 kilometers elektrisk rekkevidde (WLTP) og heftige ytelser på 306 hk og 700 Nm til en en svært hyggelig pris. Bilene kommer til Norge i oktober og starter på attraktive 474.000 kr.


– Ladbare C-Klasse var lenge en av våre største salgssuksesser. Endelig er den tilbake og ved å kombinere eldrift med vår mest effektive dieselmotor kan vi tilby det beste fra to verdener; lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Les også:  Her er de nye uniformene til Vy

Både sedanen C 300 de og stasjonsvognen C 300 de T er basert på oppgraderte C-Klasse. Det betyr 6500 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design. Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er mengden standardutstyr og ytelse per krone. Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.

Den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotoren gir nye C-Klasse plug-in hybrid en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm. Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på 5,7 sekunder og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er oppgitt forbruk på kun 0,14-0,16 liter per mil.

Les også:  Lov om god handelsskikk lagt frem

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet. Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Les også:  Norsk spillbransje sliter med kapitaltilgang

Forbruk og ytelser kan tilpasses ulike kunders ønsker via fem kjøreprogram og fire driftsmodi. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene, som for eksempel radarsensorer, kamera og navigasjonssystem. Dette systemet tar hensyn til ruten og trafikksituasjon for å beregne nøyaktig når det er best for føreren å gå av gassen og bruke eksisterende moment. 


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.