Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

abb

ABB i Norge leverer integrert kraft- og batterilagringsløsning til Islands kyst- og vegvesen. Den nye elfergen vil ta 3600 turer årlig på den værharde strekningen mellom Landeyjahöfn på fastlandet og Vestmannøyene. Turen på 13 km (7 nautiske mil) tar rundt 45 minutter.


Den 70 meter lange fergen har plass til 550 passasjerer og 75 biler. Den er designet av norske Polarkonsult og bygges i Polen. Fergen får et batterilager på 3 MWh (megawattimer) og er designet for helelektrisk drift, med lading av batterier i begge havner. Ved spesielt krevende værforhold kan den drives med dieselelektrisk fremdrift for å levere tilstrekkelig kraft.

Les også:  AF Gruppen kjøper Betonmast sammen med ledelsen i Betonmast

Reduserer tap
Den nye fergen støtter Islands bærekraftsmål.

– ABBs løsninger løser designutfordringer som i utgangspunktet var i konflikt: Den er nå optimalisert for renere drift og minimale klimagassutslipp samtidig som det er tilstrekkelig kraft for å navigere i krevende farvann på en sikker måte, forteller Sigurdur Gretarsson, direktør for marinedivisjonen i Islands kyst- og vegvesen.

ABBs likestrøms kraftdistribusjonssystem Onboard DC Grid gir ekstra god effektivitet ved at batteriene kobles direkte til likestrømsfordelingen. Løsningen reduserer energitap ved lading og bruk av strøm. I tillegg legger systemet til rette for turtallregulering av dieselmotorene dersom de må kjøres. Det fører til redusert drivstofforbruk og derved utslipp.

Les også:  Foreslår ny inntektsfordeling av Havbruksfondet

Leveransen inkluderer også generatorer, transformatorer, elektriske tavler, energistyringssystem og styringssystem for batterilageret. Fergen kobles til ABB Ability samhandlingssentre, blant annet på Billingstad utenfor Oslo, med fjernoveråking og dataanalyse for fjernsupport, forebyggende vedlikehold osv.

Setter ny standard
Lading av batteriene gjøres med 2500 kW (kilowatt), som tilsvarer makseffekten av 50 konvensjonelle hurtigladere for elbiler. Gjennomsnittlig ladetid er 30 minutter.

– Valg av ABB-teknologi på en slik tøff rute, hvor vanndybden innimellom er begrenset til 4 ½ meter og bølgehøyden kan nå 3 ½ meter, setter en ny standard for batterier i skip, sier Juha Koskela, leder for ABBs marine- og havnevirksomhet. – I tråd med vår visjon for elektrisk, digital og oppkoblede skip demonstrerer prosjektet hvordan systemintegrasjon – både om bord og mellom skip og eksperter på land – er suksessfaktorer for god drift.

Les også:  Fjordkraft Mobil frir til ungdommen med billig abonnement

Den nye fergen vil ikke bare redusere miljøavtrykket, men også forbedre regulariteten for ruten. Ved røffe værforhold måtte fergen tidligere ta turen til en alternativ, sikker havn. Det økte seilingstiden fra 45 minutter til nærmere tre timer og forårsaket sjøsyke blant passasjerene. Den nye fergen vil være i stand til å benytte de planlagte havnene i langt større grad.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.