Her er nye Toyota GR Supra

toyota

Ett år etter verdenslanseringen til GR Supra på North American International Auto Show i Detroit kommer Toyota med den første utvidelsen av sportsbiltilbudet.


I tillegg til den etablerte 3-liters rekkesekseren tilbys nå også en 2-liters turbomatet firesylindret motor. Den nye motoren byr på visse dynamiske fordeler og gjør GR Supra-modellen tilgjengelig for et større publikum.

GR Supra, den første globale modellen som er utviklet av TOYOTA GAZOO Racing, er en fullblods sportsbil med et motoren-foran-og-drivakslingen-bak-oppsett, kompakt design, to seter og dimensjoner som gir den det ettertraktede gylne forholdet for optimale kjøreegenskaper. Den nye 2-liters motoren åpner dørene for en ny kundegruppe, og lavere vekt bedrer bilens balanse og gir den enda mer presise kjøreegenskaper. 

Les også:  Grønn Gjødsel vant pris i Berlin

Produksjonen av den nye 2-liters versjonen av GR Supra starter om kort tid, i rute til den planlagte salgsstarten i mars.

Den nye 2-liters motoren er en rekkefirer utstyrt med en enkel twin-scroll turbo, og den er koblet til en åttetrinns ZF automatisk girkasse. Den byr på genuine sportsbilytelser og en givende kjøreopplevelse for sjåføren. 258 hestekrefter og 400 Nm sørger for fremdriften, 0-100 km/t går unna på 5.2 sekunder, og toppfarten er 250 km/t. Utslippet er 156 til 172 gm/km (WLTP)

Les også:  Nesten 250 If-skader fra brannen i P-huset

Den reduserte størrelsen og vekten til den nye motoren gir GR Supra visse dynamiske fortrinn. Innstegsmodellen er voksne 100 kilo lettere enn versjonen med en 3-liter under panseret, og fordi motoren er mer kompakt kan den også plasseres nærmere midten av bilen, noe som birdrar til den ettertraktede 50:50 vektfordelingen. 

Det gir den umiddelbar respons, smidighet og tillitsvekkende kjøreegenskaper. «For å oppnå smidig styring og stabilitet i svingene, jobbet vi hardt med å redusere vekten og samtidig oppnå 50:50 vektfordeling», sa GR Supras sjefsingeniør, Tetsuya Tada. «Det ga oss store utfordringer, men vi ville ikke gå på akkord med målene våre». 2-liters versjonen av GR Supra har det «gylne forholdet» for optimale kjøreegenskaper, noe som er definert av forholdet mellom bilens akselavstand og sporbredde. For alle GR Supra-modeller er forholdet 1.55, som er innenfor idealet.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.