Bilbransjen: KrF setter arbeidsplasser på spill

nybil bruktbil

Kristelig Folkeparti setter arbeidsplasser på spill og sender i tillegg en ny regning til distriktene. Å foreslå å øke bilavgiftene med over to milliarder kroner er uansvarlig i dagens situasjon. Dette vil redusere bilsalget og det er bare i teorien at dette vil føre til mer inntekter til staten, ikke i praksis.

– Det finnes ikke nok leveringsklare og riktige elbiler til å sette fart på det grønne skiftet nå. Økningen som KrF kommer med vil gjøre at folk som er avhengig av å kjøre biler som går på bensin eller diesel, typisk i distriktet, får enda en ekstraregning. Det betyr at bilavgiftssystemet i enda større grad vil favorisere byene fremfor landsbygda og færre biler blir solgt. Dette burde KrF vite, men inndekker likevel finansieringen av «gode formål» med et teoretisk budsjett-triks, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

På toppen av avgiftsøkningen som reelt er innført som følge av ny typegodkjenning foreslår KrF å øke alle komponentene i engangsavgiftene. Vekt, NOx og CO2 vil koste mer. For å grønnmale forslaget foreslår de å innføre et nytt nedre knekkpunkt med stort fradrag, men i dette segmentet eksisterer det ikke biler.

– Regjeringen kan umulig gå med på dette forslaget. Jeløya-plattformen er klar, økte avgifter på et område skal kompenseres på et annet. Bilsalget vil gå ned. Arbeidsplasser i bilbransjen settes i fare og det vil bli flere drepte og skadde i trafikken enn det som er nødvendig. KrF gjør en stor feilvurdering med dette forslaget og vi velger å tro at det baserer seg på mangel på kunnskap, sier Nilsen.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Norges Bilbransjeforbund har etterlyst stø kurs fra politikerne. Det grønne skiftet og innfasingen av elbiler går raskt, og vil skyte fart utover 2020-tallet når bilfabrikkene øker antall modeller og produksjonskapasitet. I år og i årene som kommer vil norsk bilbransje arbeide knallhardt for å få tak i så mange nullutslippsbiler som mulig, men det vil uansett ikke dekke etterspørselen.

– Usikkerhet og avgiftsøkninger er ikke det bransjen trenger når vi står midt inne i et krevende grønt skifte. Personbilen er trolig det som har kommet lengst i omstillingen til nullutslipp, og er det minste klimautfordringen politikerne har. Bransjen bør ikke straffes med store avgiftsøkninger, sier Nilsen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.