Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer

bildekk

Er det meldt nattefrost fremover eller ser det ut som plussgradene har kommet for å bli? Å kjøre på piggfrie vinterdekk året rundt kan være livsfarlig. Bremselengden din kan bli doblet.

Å beholde vinterdekk på når det blir varmere i været blir frarådet av bilekspert. Det kan nemlig føre til dødsulykker.

– Du har lov å kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark frem til 1. mai. I resten av landet er regelen første mandag etter 2. påskedag. I år var det 9. april, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

Les også:  Full frifinnelse av Fosenaksjonistene

– Men det er føre og veigrep som avgjør, og det vil variere i et så langstrakt land som Norge. Når det gjelder vinterdekk uten pigg, må du følge med på værmeldingen og ta egne vurderinger ut fra føret, sier Ytre-Hauge.

Bremselengden øker
– Det er stor forskjell på vinterdekk og sommerdekk. Så selv om det er lov å kjøre året rundt på piggfrie vinterdekk er det absolutt ikke noe vi anbefaler, sier fagsjef motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Mønster og gummiblanding er ulik på de to dekktypene. Dette gjør at bremselengden øker betraktelig. Spesielt gjelder dette på vått underlag.

Les også:  Krever helsehjelp til barnevernsofre

– Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Tester viser at bremselengden kan bli doblet sammenlignet med kjøring med sommerdekk, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

– Tenk hvordan det kan ende hvis dekkene gir deg dobbelt så lang bremselengde eller du får vannplaning, sier Roger Ytre-Hauge.

– Har ført til dødsulykker
Mange tenker at de skal kjøre vinterdekkene gjennom et helt år for å utnytte de siste millimeterne med lovlig mønsterdybde og kjøpe et nytt sett neste vinter.

– Det er heller ikke noen god, økonomisk ide. Piggfrie vinterdekk slites mye raskere på varm asfalt enn på kaldt vinterføre med snø og slaps, sier Frendes bilekspert.

Les også:  3 av 10 planlegger bilferie i Norge i sommer

Ulykkesstatistikken er lite detaljert på dette området, men det er på det rene at dårlige dekkvalg har vært årsaken til mang en kollisjon.

– Dårlig veggrep på grunn av slitte dekk kombinert med høy fart har ført til dødsulykker. Dekkeksplosjoner har også forekommet i slike ulykker på grunn av at dekkene var helt nedslitte, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.