
– Vi har samlet en hel landsdel for å posisjonere oss i den grønne luftfarten, sier gruppeleder for Høyre i Nordland fylkesting, Beate Bø Nilsen.
Beate Bø Nilsen har sammen med gruppeleder for Arbeiderpartiet Odd Arnold Skogsholm, fått med seg et samlet fylkesting i en uttalelse, og forventer at staten tar sitt ansvar og krever null- eller lavutslipp på FOT-rutene allerede fra 2028/2029.
– Vi vil også at man allerede fra 2024 legger til rette for innfasing av null- og lavutslipp. Staten må gå foran på dette viktige området, sier gruppeleder Nilsen.
Også gruppeleder Skogsholm mener ulike virkemidler må tas i bruk for å sikre framdrift når også luftfarten skal over på klimagunstige løsninger.
– Det må vurderes en mulig utviklingskontrakt for en egnet rute – eller flere ruter – der man framskynder innfasing av null- og lavutslippsfly i Norge. Teknologien er rett rundt hjørnet. Da må staten ta ansvaret som ligger i å kommersialisere denne, argumenterer Skogsholm.
Nordland fylkesting støtter målet om å få de første null-utslipps-flyene på vingene nettopp i nord.
– FOT-anskaffelsen som lyses ut i 2023, bør på en utvalgt rute på kortbanenettet i Nordland, for eksempel mellom Bodø og Lofoten, legge grunnlaget. Dette er i tråd med prosjektet til «Klimanøytral Regional Luftfart i Nord Norge», underbygger Beate Bø Nilsen.
I uttalelsen som skal opp på fylkestinget i april, vil Nordland fylkesting be regjeringen utlyse en utviklingskontrakt så raskt som mulig på en egnet rute på kortbanenettet i Nord Norge.
– Målet er at man tildeler kontrakten til et konsortium som kan skape en test- og utviklingsarena for grønn luftfart i Nord-Norge, avslutter gruppeleder Odd Arnold Skogsholm.