Hyundai Motor Europe satte ny salgsrekord i tredje kvartal 2018. Selskapet leverte dermed sitt beste tredje kvartal i Europa noensinne, og i Norge fortsetter den kraftige fremgangen.
Etter et svært godt første halvår for Hyundai i Europa, leverte selskapet et rekordsterkt tredje kvartal. I løpet av årets første ni måneder, var Hyundai-salget i Europa 7,1 prosent høyere enn i samme periode i 2017, viser ferske tall fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA).
Fra januar til og med september 2018, ble det solgt 425.854 Hyundai-biler i det europeiske markedet. Rekordsterke 134.000 av disse ble solgt i tredje kvartal.
I september leverte Hyundai langt bedre resultater enn markedet, og oppnådde en markedsandel på 4,2 prosent i Europa – også dette et rekordhøyt tall for Hyundai Motor Europe. For hele perioden fra januar til og med september var markedsandelen 3,5 prosent. De gode resultatene reflekterer at Hyundai har taklet overgangen til den nye utslippssyklusen WLTP uten vesentlige forsinkelser i produksjonen.
I Norge er Hyundais vekst i registreringer så langt i år på 14,4 prosent, og veksten er ventet å tilta kraftig utover høsten grunnet den enorme etterspørselen etter KONA electric og IONIQ electric. Veksten i kontraktsinngangen representerer dessuten en mangedobling av veksten i registreringer, som følge av lanseringen av KONA electric, og en ordreportefølje på over 8.000 biler.
Mange nye produkter
Mye av æren for den positive utviklingen skyldes et offensivt modellprogram, med en rekke nye og attraktive modeller i 2017 og -18. Det er allerede solgt nesten 60.000 KONA siden lanseringen i slutten av 2017, og her hjemme har bilen blitt en enorm suksess i den fullelektriske utgaven KONA electric.
I tillegg er volumet godt på i10, i20 og i30, mens Hyundais bestselger i Europa, Tucson, har fått en kraftig oppdatering og kuttede priser, som gjør modellen mer attraktiv enn noen gang.
Hyundai har dessuten manifestert sin posisjon som ledende på miljøvennlige drivlinjer, etter introduksjonen av nevnte KONA electric, samt helt nye hydrogenelektriske NEXO og den stadig imponerende IONIQ-familien. Sistnevnte er fortsatt markedets mest effektive elbil, selv etter to år i salg.
– Takket være vårt program med stadige modellfornyelser og lanseringer, har vi etablert den yngste modellporteføljen i Europa. Det gir oss mange nye kunder, sier COO Thomas Schmid i Hyundai Motor Europe.
Det gjelder også i Norge, hvor Hyundai-kundene på to år har gått fra å være nest eldst, til nest yngst i bilbransjen.
– I tillegg sikret gode forberedelser en sømløs overgang til WLTP og god tilgang på nye biler. Det hjalp oss til å slå markedstrenden i september. Nå ser vi frem til å avslutte året med salgsrekord for fjerde år på rad, sier Schmid.