Som første, utenlandske spillaktør dropper Kindred Group markedsføring av bonuser, og toner ned casino-annonsering på norske TV-skjermer. Samtidig blir alle norske kunder tvunget til å sette personlige inskuddsgrenser før de kan spille.
– De nye tiltakene vil være innført senest 1. september, og løfter oss opp på et ansvarlighetsnivå som bør være et minimum for bransjen i et eventuelt fremtidig norsk lisenssystem, sier Rolf Sims, Public Affairs Manager i Kindred Group. Selskapet driver blant annet de fire spillvaremerkene Unibet, Maria Casino, Storspiller.com og Bingo.com for sine norske kunder.
– Som ledende representant for den utenlandske bettingbransjen må vi gå foran som et godt eksempel, dersom vi skal få gjennomslag for vårt mål om innføring av et norsk lisenssystem som regulerer alle aktører og spillere i et trygt spillregime. Vi er overbevist om at dette er den beste måten å beskytte personer med spillutfordringer, samtidig som et felles lisenssystem vil gi økte inntekter til staten, idretten og resten av frivillighets-Norge, sier Sims.
Kindred Group er en av verdens ledende spillaktører, med kunder over hele verden. Blant selskapets 11 internasjonale spillvaremerker, er fire av dem til stede for norske kunder. Selskapet har hentet inspirasjon fra den svenske og danske spillreguleringen, samt lyttet til kritikken som er blitt rettet mot bransjen i Norge, når de nå lanserer sine nye ansvarlighetstiltak.
Innen 1. september blir alle eksisterende og nye kunder pålagt å sette sine egne grenser for hvor mye de har råd til å spille for. Grenser må settes per dag, uke eller måned.
Samtidig responderer Kindred Group på kritikken om aggressiv markedsføring på norske TV-skjermer, gjennom å droppe TV-annonser som markedsfører bonuser, og toner ned annonsering av casinospill. I månedene fremover vil nye reklamefilmer i stedet kommunisere hovedbudskap som ansvarlighet og grensesetting.
– I Sverige og i andre markeder har slike tiltak og markedsføringsgrep hatt en svært positiv effekt, og vi er overbevist om at vi i det lange løp vil beholde kundene lenger gjennom å kommunisere ansvarlig på kundenes premisser, og tvinge dem i et kaldt øyeblikk til å reflektere over hvor mye de har råd og lyst til å spille for, sier Sims.
– Vi håper at våre nye grep kan være til inspirasjon for resten av den utenlandske spillbransjen som er til stede i det norske markedet. Gevinsten av ansvarlighet er stor – for samfunnet, kunder, idretten og spillselskapene, sier Rolf Sims i Kindred Group.