SEAT fra Barcelona opplever kraftig medvind internasjonalt, og allerede i november ble det klart at 2019 blir tidenes beste SEAT-år. Merkets satsing på elbiler legger til rette for historiske resultater også i det norske markedet.
Ved avslutningen av november viser statistikken at SEAT totalt har utlevert 542.800 biler siden januar. Dermed er den historiske salgsrekorden fra 2018 allerede passert, etter en økning på hele 10,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– SEATs vekst internasjonalt er kraftig, mye takket være en helt fornyet modellrekke. Med flere spennende elektriske modeller på vei, ser vi allerede at det norske markedet kommer til å bidra til den videre veksten. Aller først med ettertraktede SEAT Mii electric, og snart også el-Born, som blir vår første modell på den elektriske MEB-plattformen, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT Norge i Harald A. Møller AS.
2018 ble det beste året i SEATs snart 70 år lange historie, da merket utleverte totalt 517.600 biler. Den rekorden ble passert i november i år, som også ble den beste enkeltmåneden for SEAT noensinne med 44.100 biler utlevert. Samtidig har de siste månedene vist hvilket potensial bilmerket fra Barcelona har i Norge, med voldsom etterspørsel etter elbilen SEAT Mii electric. Med utleveringsstart rett over nyttår, blir SEAT mer synlig enn noen gang på norske veier.
Både i Sverige og Danmark opplever SEAT vekst, på henholdsvis 25,4 og 47,7 prosent. Det bidrar til optimisme i SEAT Norge, som selvsagt også påvirkes av merkets elektriske ambisjoner.
– SEAT er en del av Volkswagen-gruppens helhjertede satsing på den elektriske drivlinjen. Tydelig design og en hånd på rattet i utviklingen av gruppens digitaliseringsstrategi bidrar ytterligere til konkurransekraften vår. Vi forbereder oss på et historisk godt 2020 for SEAT i Norge, ser Ågotnes.
SEAT er Volkswagen-gruppens spydspiss innen et satsingsområde som mikromobilitet, og har sitt hovedkontor i Martorell i Barcelona. Merket selges i totalt 80 markeder verden over. I Norge er det Harald A. Møller AS som står for importen av SEAT, med showroom i Bergen, Trondheim og Oslo, i tillegg til en tung tilstedeværelse digitalt. SEATs serviceapparat tilbys gjennom et etablert forhandlernettverk. Utforsking av løsninger for salg av bil på nett og bilabonnementet Frii er to eksempler på hvordan SEAT utfordrer den tradisjonelle måten å selge og eie bil på.
Med flere fullelektriske modeller i porteføljen posisjonerer SEAT seg for å ta større andeler i Norge i årene som kommer.