Nyttår i Telenors nett: Økning i både SMS og sosiale medier

telenor

Telenors kunder sendte 14,7 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften. Snapchat dominerte årets siste dag for femte året på rad, mens TikTok mistet betydelig trafikk.

Nyttårsaften ble annerledes i år. Store sammenkomster ble fraværende, og mange hadde derfor behov for å sende sine lykkeønskninger digitalt. Det ga utslag på Telenors mobilnett. Store og små i de tusen hjem har likevel hatt god kapasitet til å surfe på mobilen gjennom jule- og nyttårshelga. Og til tross for et voksende antall sosiale mediekanaler, viser det seg at de tradisjonelle meldingstjenestene som tekstmeldinger (SMS) og bildemeldinger (MMS) fortsatt er populære.

Les også:  To norske selskaper henter 185 millioner kroner fra EU

Hele 14,7 millioner tekstmeldinger gikk gjennom Telenors nett i løpet av årets siste dag. Dette er noe opp sammenlignet med fjorårets nyttårsaften, hvor 14,0 millioner SMS ble sendt. Snapchat fortsetter å dominere. Aktiviteten ved midnatt økte med over 60 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er nesten 15 ganger så mye sammenlignet med en vanlig dag, viser tall fra Telenors mobilnett.

– Bruken av Snapchat har nærmest eksplodert de siste årene, særlig på nyttårsaften. Det var ikke et unntak i år. Til sammenligning gikk eksempelvis trafikken på Facebook og Tiktok ned rundt midnatt. Det er ingen tvil om at Snapchat er spesielt godt egnet til å sende venner- og familie lykkeønskninger. I tillegg evner tjenesten å fange øyeblikket. Det er rett og slett lettere å snappe rakettene på direkten og sende det med én gang, sier Petter-Børre Furberg, administrerende direktør i Telenor Norge.

Les også:  Norwegian fjerner krav om munnbind på flyvninger i Skandinavia

Sammenlignet med fjorårets nyttårsaften var datatrafikken i mobilnettet ved midnatt i år 97 prosent høyere. Trafikken fikk et betydelig hopp i timene ved midnatt nyttårsaften.

– Uavhengig om det er snap, insta eller gode gamle messenger, jule- og nyttårsaften domineres av høy bruk av sosiale medier. Det merket vi spesielt i år, særlig siden vi ikke har kunnet samle oss i like stor grad som normalt. Våre kunder forventer at mobiltelefonen skal kunne fungere uansett hvor de befinner seg, og derfor er vi glade for at vi har utvidet kapasiteten med 100 prosent det siste året. Dette gjør at folk kan bruke de tjenestene de ønsker nær sagt hvor som helst, forteller dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Les også:  Virke: - Et grått budsjett for næringslivet

Trafikktoppen ved midnatt nyttårsaften i forhold til trafikktopp på vanlig dag i utvalgte sosiale medier:

Snapchat: + 1.500 prosent

Facebook: + 60 prosent

Instagram: + 78 prosent

TikTok: – 15 prosent

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.