Tall fra Nets og Vipps AS viser at det ble satt nye rekorder under Black Friday. – For første gang er kortene benyttet mer enn 9 millioner ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.
I løpet av Black Friday ble det gjennomført nesten 9,3 millioner kortkjøp, en økning på 3,5 prosent, sammenlignet med denne dagen i fjor. Betalingskortene ble benyttet til å handle varer og tjenester for mer enn 3,8 milliarder kroner. Sammenlignet med Black Friday i fjor er dette en vekst på 1,9 prosent. Årets Black Friday er dermed den dagen med mest kortbruk noensinne.
– Basert på kortstatistikken kan det virke som det var veldig mange som var ute og handlet allerede fra kl 10:00 og dette vedvarte store deler av dagen. Det var også betydelig mer kortbruk utover kvelden, helt frem til kl 23, sier Tjore.
I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.
− På BankAxept var det nye rekorder både i antall transaksjoner og andelen kontaktløs betaling. Over 20 prosent tæppet når det betalte på fredag, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.
Sterk vekst i netthandel
Det var også mange som handlet på nett i løpet av Black Friday. Tall fra Nets viser at netthandelen i løpet av denne dagen var 12 prosent høyere enn tilsvarende dag i fjor.
– Sammenlignet med en gjennomsnittsfredag ble det totalt gjennomført 46 prosent flere nettkjøp denne dagen, forteller Tjore.
Også Vipps på nett opplevde stor økning gjennom hele Black Week, men ikke overraskende var det desidert størst trafikk på fredag. Allerede torsdag ble det satt ny omsetningsrekord for Vipps på nett, men på Black Friday ble rekorden tangert fort. Med 113 prosent vekst i omsetning fra rekorden dagen før var det tydelig at mange nordmenn valgte Vipps når de handlet på nett. Sammenlignet med fjoråret var veksten enda høyere: fra 2018 til 2019 var det 154 prosent økning i omsetningen på Vipps på nett under Black Friday.
− Veksten kommer både fordi du nå kan bruke Vipps på nett i flere og flere nettbutikker, og fordi flere og flere nordmenn bruker oss også når de handler på nett. Ved utgangen av året har vi 15 prosent markedsandel på nett, sier Hanne Kjærnes i Vipps AS.