Yrkestrafikkforbundet (YTF), organiserer ansatte innen buss, godstransport, lager og logistikk. Her er våre utfordringer til de politiske partiene foran stortingsvalget 2021.
Av Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet
1. Gjenreis kollektivtrafikken etter pandemien
Under pandemien har det vært en dramatisk nedgang i bruken av kollektivtrafikk. Endrede reisevaner og økt bruk av hjemmekontor kan bety et langvarig fall. I tillegg er det grunn til å frykte at mange vil kvie seg for å gå om bord på en stappfull buss. Det vil kunne bety at man må ha økt kapasitet i kollektivtrafikken for å kunne betjene samme antall passasjerer. Summen av dette er at det trolig må brukes mer ressurser etter pandemien for å nå målet om at flere skal reise kollektivt. For å nå klimamålene utfordrer Yrkestrafikkforbundet partiene til å øke innsatsen for få flere til å reise kollektivt.
2. Bekjemp sosial dumping i transportbransjen
Transportnæringen er preget av stor internasjonal konkurranse og et stort innslag av sosial dumping. Selv om det har vært en økning i tekniske kontroller de siste årene, må dette intensiveres ytterligere og kombineres med kontroll av lønns- og arbeidsbetingelser. Vi utfordrer partiene til å styrke kontrollmyndighetene og sørge for en mer effektiv kontroll av de allmengjorte lønnsvilkårene innen godstransport og turbuss.
3. Gjør bussene til trygge arbeidsplasser
I motsetning til lastebiler, er det lite beskyttelse i frontpartiet på bussene. Med andre ord er førerplassen i bussene svært lite beskyttet, og sjåførene er svært utsatte hvis det skulle skje en ulykke. Selv personbiler har bedre beskyttelse i front enn de fleste busser. Det må derfor stilles krav om bedre kollisjonsbeskyttelse i busser gjennom nasjonale, nordiske og europeiske standarder. Fylkeskommune bør også stille krav til at de bussene som skal benyttes i anbudskjøring er de sikreste som finnes, og de må legge press på produsentene. Vi utfordrer partiene til å innføre nasjonale krav og jobbe for internasjonale krav som vektlegger sjåførens sikkerhet i buss.
4. Gi yrkessjåførene mulighet til å ta pauser langs veger
For trafikksikkerheten og arbeidsmiljøet langs norske veger, er det viktig at antallet døgnhvileplasser økes. Det må fra myndighetenes side legges større press på å følge opp den nasjonale planen for døgnhvileplasser. I tillegg må det startes et arbeid for å planlegge flere døgnhvileplasser enn de 80-90 som omfattes av den nasjonale planen. Sett i forhold til avstander og antall lastebiler på norske veger er dette for lite. Vi utfordrer partiene til å sørge for en kraftig økning i antallet døgnhvileplasser langs norske veier.
5. Styrk det organiserte arbeidslivet – øk fagforeningsfradraget
Den norske modellen er avhengig av at både arbeidsgivere og arbeidstakere er organisert. Et virkemiddel for å få flere til å bli fagorganisert, er at man får skattefradrag for deler av kontingenten. Beløpet har dessverre stått fast i mange år. Vi utfordrer derfor partiene til å doble fagforeningsfradraget, slik at det blir enklere for arbeidstakere å organisere seg.