Nye Mustang Mach-E prøvekjøres på norske veier for første gang

ford

I dag ankom Fords nye helelektriske SUV, Mustang Mach-E på et eksklusivt norgesbesøk. I løpet av de neste to ukene skal bilen for første gang testes på norske veier og testes omfattende på en rekke forskjellige typer offentlige ladenettverk.

– Bilen er en preproduksjonsmodell som skal testes i store deler av Sør-Norge av et norsk team. Målet er blant annet å gi de siste tilbakemeldingene før produksjonsstart, ikke minst med tanke på det norske ladenettverket og hvordan Mustang Mach-E lader på ulike ladenettverk. Alt for å bidra til at Mustang Mach-E skal være skreddersydd for det norske markedet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. 

Bilen som ankom Norge i morgentimene idag er en Mustang Mach-E, Long Range-variant med firehjulstrekk og en elektrisk rekkevidde på opptil 540 km. Batteripakken på 99 kWt leverer 337 HK og et dreiemoment på hele 565 Nm. 

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Testbilen skal etter planen være på et 14 dagers norgesbesøk hvor den skal testes i praktisk bruk på norske veier. Deretter skal alle type innspill og testdata overleveres de som nå står for de siste justeringene av den helelektriske SUV-en.

Ford Motor Norge har deltatt aktivt i utviklingen av den nye helelektriske SUV-en som kan fås med en elektrisk rekkevidde opptil 600 kilometer, da med bakhjulstrekk. 

– Norge er det landet i verden som har mest erfaring med elbiler. Vi har også krevende og skiftende vær- og føreforhold. Det har gjort at Ford internasjonalt i hele prosessen med utviklingen av nye Mustang Mach-E har etterspurt og fått råd av oss. Det er også bakgrunnen for at bilen er i Norge nå. Det gjør også at Mustang Mach-E så absolutt leverer i forhold til nordmenns forventninger til en elbil, sier Per Gunnar Berg.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Mustang Mach-E er tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser på 75 kWt og 99 kWt. Begge kan fås med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk drevet av to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front og bakaksel.

Den har tre unike kjøremodus: stille, aktiv og utemmet. Kjøredynamikken og bilens understell er fintilpasset den ønskede kjørestilen. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Med den helelektriske SUV-en får du også en bil som takket være kontinuerlig trådløse OTA-oppdateringer hele tiden kan utvikles. Underveis i bilens levetid kan Ford med dette systemet for eksempel levere bedre ytelse til bilen eller komme med helt ny funksjonalitet.

Les også:  Nye statsråder i Nærings- og fiskeridepartementet

Flere tusen nordmenn har allerede forhåndsbestilt Mustang Mach-E, og i løpet av september vil det åpnes for endelige bestillinger. De første bilene er forventet levert til Norge tidlig neste år, med firehjulstrekk tilgjengelig fra produksjonsstart.

– Med sin unike kombinasjon av lang rekkevidde, tilgjengelig firehjulstrekk, god plass, sportslige kjøreegenskaper, omfattende ny teknologi og konkurransedyktige priser er Mustang Mach-E allerede blitt en «game changer». Det vil bli enda tydeligere når de første kundebilene kommer til Norge på nyåret, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.