REMA 1000 Norge anerkjennes som verdens ledende innen kyllingvelferd. Dagligvarekjeden som har i lang tid jobbet for dette har nå mottatt en internasjonal pris for sine fremskritt.
Dyrevernsorganisasjon kaller REMA 1000 sine forbedringer en verdenssensasjon og roser dem for å lede veien for bransjen mot den anerkjente European Chicken Commitment (ECC) standarden.
Dagligvarekjeden REMA 1000 Norge som eier Solvinge og Stangekylling har jobbet intenst for kyllingvelferd og har nå endelig kommet så langt at de har mottatt den prestisjetunge prisen “Good Chicken Award” fra den britiske organisasjonen Compassion in World Farming. Tiltakene påvirker om lag 12,5 millioner dyr i året.
Et av de største problemer i kyllingindustrien er bruken av den såkalte turbokylling, en rasegruppe som er fremavlet til å vokse fra 50 gram til over 2 kg på bare fem uker. Disse kyllingene utgjør to tredjedeler av den norske produksjonen, og dyrene får alvorlige velferdsproblemer med bein, knokler og pust. Derfor er skiftet til en saktere voksende kylling avgjørende for å kunne takle disse omfattende problemer. Skiftet vekk fra turbokylling er det viktigste grepet REMA 1000 har tatt, i tillegg til å gi dyrene mer plass og andre forbedringer.
– REMA 1000’s omstilling er historisk og en verdenssensasjon, som resten av dagligvarekjedene bør delta i for å holde følge. Norske forbrukere ville ikke likt å vite hvor forferdelig produksjonen av turbokyllinger er. Som forbrukerne ikke aksepterer buregg i dag, så vil vi de neste årene se den samme utvikling skje for kyllingvelferd, uttaler Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i dyrevernforeningen Anima.
Ingen dagligvarekjeder, verken i Norge eller resten av verden, har gått frem så raskt som REMA 1000. Andre dagligvarekjeder i Danmark, Frankrike og England har riktignok tatt lignende skritt, og er på vei i samme retning.
Kun kjeder som er heløkologiske vil ha et høyere minimumsnivå for kyllinger enn REMA 1000, på grunn av de spesielle kravene økologimerket stiller.
Anima jobber internasjonalt med å fremme den anerkjente standarden European Chicken Commitment (ECC). Med REMA’s fremskritt vil 32% av kyllinger i dagligvarehandelen ha gått over til ECC-standarden i 2021. Anima vil fortsette sin kampanje for å motivere dagligvare-, kafe- og restaurantkjeder til å gjøre de samme forbedringene for kyllingene.