Lav pris er viktigst når innbyggere i Nordland inngår ny strømavtale, viser en ny undersøkelse. Samtidig kommer det fram at de fleste synes strøm er vanskelig, og at nesten ingen vet hva de faktisk betaler.
– Jeg er ikke overrasket over at åtte av ti strømkunder i Nordland går etter laveste pris når de velger strømleverandør, men kunnskapen om priser er påfallende lav. Dessverre er det ikke alltid lett å vurdere de ulike tilbudene fra kraftselskapene, sier kommersielt ansvarlig for strømsatsingen til Circle K, Joachim Hartmann.
I forbindelse med at Circle K nå selv skal tilby strøm til private husholdninger i Norge, har selskapet gjennomført en landsdekkende undersøkelse for å avdekke folks holdninger til og kunnskap om strømmarkedet.
Her kommer det fram at pris er viktig for 80 prosent av innbyggere i Nordland dersom de skal bytte strømavtale. Til sammenligning er redusert strømforbruk viktig for 62 prosent.
Nå går Circle K Norge selv inn i det private kraftmarkedet. Etter å ha levert kraft og drivstoff til norske hjem og kjøretøy i 100 år, skal selskapet nå også levere strøm til husstander over hele landet.
– I august lå elbilandelen av nybilsalget i Nordland på 68 prosent. Det viser at markedet og bransjen vår er i endring. Vi selger energi på stasjonene våre, nå skal vi også selge energi i de tusen hjem, forteller Preben Kristiansen, leder for den nye satsingen Circle K Strøm.
Han mener kraftmarkedet er altfor komplisert, og at det er vanskelig for vanlige forbrukere å sammenligne de ulike avtalene og leverandørene. Dette påpekte også Forbrukerrådet i fjor.
– Når folk ikke skjønner hva prisen blir før første regning dukker opp i nettbanken, så går det på tilliten løs. Det bør ikke bransjen være villig til å leve med. Det er viktig for oss å tilby et så oversiktlig produkt som mulig, understreker Kristiansen.
– Strøm skal være enkelt å forstå, og derfor operer vi ikke med noen form for påslag, kun en lav fast månedsavgift, legger han til.
I Kantar-undersøkelsen svarer tre av fire strømkunder i Nordland at de synes det er vanskelig å orientere seg i kraftmarkedet. 22 prosent svarer at de vet omtrent hvor spotprisen – altså markedsprisen på strøm fra kraftbørsen NordPool – ligger.
– Og når vi ber disse om å oppgi hva spotprisen er, så tar de fleste grundig feil, forteller Hartmann.
Han mener funnene harmonerer med undersøkelser som Circle K har gjennomført for eget bruk. Her kommer det fram at mange strømkunder tror de har en bedre avtale enn de faktisk har.
– For eksempel er en ikke ubetydelig andel nordmenn skråsikre på at de ikke betaler påslag på strømmen i dag. Når vi så ser på hvilke avtaler de har, så ser vi jo at dette ikke stemmer, sier Hartmann.