Netthandelen øker på natten: Erotiske leketøy og mat og drikke blir prioritert

rss nyheter

Når natten faller på, øker erotiske leketøy sin andel av totalomsetningen med 140 prosent, sammenliknet med salget på dagtid. Selv om det er langt færre som handler etter midnatt, er det enkelte kategorier som utgjør en større andel av totalsalget enn på dagtid. Enkeltkjøpene er også i snitt langt dyrere på natten.

– Vi ser en særlig økning innen varekategoriene erotisk leketøy, tobakk, mat og drikke. Andelen disse kategoriene har av totalsalget er betraktelig høyere på nattestid sammenliknet med resten av døgnet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Salg av snus på nett er ifølge Klarnas statistikk en av disse varene.

Les også:  Norwegian kan bruke resten av lånegarantiordningen

– Snuskjøp på nett er blitt veldig stort. Bestilling av godteri og annen type mat, som matkasser og lignende, utgjør også en større andel av netthandelen totalt om natten enn på dagtid, sier Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden. I Norge bruker mer enn 6000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Selskapet gir kundene mulighet til å motta og prøve varer før de betaler for det.

Det er statistikk herfra som nå viser nordmenns shoppingvaner om natten. Den viser at kjøp mellom midnatt og klokken seks om morgenen har økt kraftig det siste året. Det er spesielt aldersgruppen 18 til 25 år, og da i særlig grad menn, som er de ivrigste natthandlerne.

Les også:  1. tertial 2020: Resultatet i Vy preget av koronatiltak

– Den økte netthandelen på nattestid henger nok først og fremst sammen med den generelt økte bruken av netthandel fra mobilen. Med denne kan du handle uansett om du ligger i sengen eller sitter i sofaen og ser på tv. Vi har ikke undersøkt hvorfor så mange handler midt på natten, men det kan henge sammen med at mange har mer tid til overs på denne tiden av døgnet. Det handler også om at netthandelen generelt øker, også på nattestid, sier Elvestad.

Les også:  Norwegians tall for første kvartal som ventet kraftig påvirket av COVID-19

Han minner om at selv om relativt små netthandelskategorier som erotisk leketøy og dagligvarer stiger kraftig i prosent sammenlignet med handelen resten av døgnet, er det klær og sko som står for den største andelen av nattsalget.

– Det er helt klart den største kategorien, også på nattestid. Det er også den største andelen målt i omsetning, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Kategoriene som utgjør en større andel av totalsalget på dagtid enn nattestid er produkter innenfor hjem og hage og produkter til barn.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.