Senterpartiet prøver å fremstille seg som forsvarer av landets bensin- og dieselbilister. Nylig var Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum ute og sa at Sp ikke støttet nullutslippssoner i Oslo.
Av Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsperson FrP, Morten Stordalen, stortingsrepresentant FrP og Tor Andre Johnsen, stortingsrepresentant FrP.
Det er bra at han ikke støtter nullutslippssoner. Problemet er bare at det ikke er sant. Så sent som i mai i fjor stemte Sp for å søke om innføring av nullutslippssoner i Oslo. FrP stemte imot.
Senterpartiets dobbeltspill stopper ikke der.
I sitt programutkast for 2021-2025 skriver partiet at de vil at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler.
Ønsker Senterpartiet å forby salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2025? Eller vil de «bare» gjøre bensin og diesel så dyrt og kjøpsavgiftene så høye, at folk flest ikke har råd til å verken kjøpe eller kjøre en bensin- eller dieselbil?
Å gjøre det dyrere med bensin og diesel vil nemlig Senterpartiet. I behandlingen av energimeldingen foreslo Sp, sammen med Ap, SV og MDG, at regjeringen måtte sørge for at dagens avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmidler gradvis økes, og fortsatt belønne null- og lavutslippsløsninger. Videre ønsker de at fossil energibruk fra person- og varebiler gradvis fases ut og at avgiftssystemet innrettes slik at tilnærmet 100 prosent av nybilsalget i 2025 er nullutslipp.
Det er dette Senterpartiet mener. Det synes vi norske bilister fortjener å vite. De står sammen med Ap, Sv og MDG i front for en radikal klimapolitikk som ønsker å forby eller i praksis gjøre bensin- og dieselbiler uselgelige om få år.
Senterpartiet og Vedum driver altså utstrakt dobbeltkommunikasjon da de fremstiller seg som bensin- og dieselbilens venner.
For FrP er det uaktuelt å være med på et forbud eller å heve avgiftene for bensin- og dieselbiler. Senterpartiet og Vedum kan ikke si det samme.