Finland bygger verdens kraftigste hybrid isbryter

norilsk

Helsinki Shipyard i Finland har fått en stor ordre på å bygge en ny isbryter. Skipet skal operere i Arktis og vil være den største dieselelektriske isbryteren som noen gang er bygget i landet.

Norilsk Nickel og Helsinki Shipyard Oy bygger en ny miljøvennlig isbryter for til Norilsk Nickel. Fartøyets fremtidige operasjonsområde er Yenisei-elvebassenget, Yenisei-bukten og Karahavet, som gir tilgang til Dudinka-havnen for begge selskapets flåte. Oppgaven til isbryteren er å lage en kanal i Yenisey-elven for Nornickels Arctic Expresses og å slepe lastefartøy med dødvekt opp til 20.000 tonn. Isbryterens hjemmehavn vil være Murmansk, heter det i en pressemelding fra verftet.

Les også:  Bodø Energi: – Ingen grønn omstilling uten fjernvarme

Designet av det nye fartøyet er utviklet i samarbeid med Aker Arctic Technology Oy. Designarbeidet går som planlagt, inkludert for eksempel ismodelltester, som allerede er vellykket gjennomført. Anskaffelsen til prosjektet går også godt og kontrakter for kjøp av større maskiner og fremdriftsutstyr er allerede gjennomført. Byggearbeidene starter i 2022 og fartøyet skal overleveres til Norilsk Nickel innen vintersesongen 2025.

– Å motta en ny isbryter innen utgangen av 2024 er svært viktig for Nornickel, da det gir ekstra transportkapasitet som trengs for å implementere begge våre strategiske investeringsprosjekter, inkludert renoveringsplanene for byen Norilsk. Og vi er glade for å erklære at den kommer til å bli drevet av LNG som går i tråd med gjeldende miljøtrender innen avkarbonisering og vil være en pioner-isbryter på LNG som utnyttes ved den nordlige sjøruten, sier Senior Vice President i Norilsk Nickel, Sergey Dubovitskiy.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

Den nye isbryteren vil ha et integrert dual-fuel diesel-elektrisk fremdriftssystem som kan bruke både LNG og lavsvovel diesel med god energieffektivitet og lave utslipp. Fartøyet skal bygges for Russian Maritime Register of Shipping (RMRS) Icebreaker Class 8-betegnelse og vil være i stand til å bryte 2m tykk snødekt is når det opererer både foran og bak. Fartøyet vil også inkludere fasiliteter for å frakte last og støtte helikopteroperasjoner.

Les også:  Vil ha samferdselssatsing i Ofoten

– Den nye isbryteren vil bli den største og kraftigste dieselelektriske isbryteren som noen gang er bygget i Finland, heter det i pressemeldingen.

Designet og konstruksjonen av den nye isbryteren er ytterligere bevis på styrken til Helsinki Shipyard Oy og Aker Arctic, samt hele det finske maritime industrinettverket som en ledende isbryterprodusent. Effekten av kontrakten på sysselsettingen i verfts- og maritime industrinettverk er ca. 2100 årsverk. Kontrakten er viktig for Helsinki Shipyard og sikrer stabiliteten i verftets ordreportefølje ved å forlenge den til slutten av 2024.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.